Etusivu » girevoysport eli kahvakuulaurheilu » Tavoitteellisen liikunnan harmaat sävyt

Tavoitteellisen liikunnan harmaat sävyt

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

More Photos

Seuraava on pitkä teksti liikunnan tavoitteista, sivuten kahvakuulaurheilua. Jos sinulla on kiire, tiivistelmä on: mittareita kannattaa säätää tavoitteiden ja elämäntilanteen muuttueessa.

Ihminen on siitä jännä että vaikka kykyä ja kapasiteettia toisten näkökulmien ymmärtämiseen periaatteessa olisi, on se oma tilanne aina hallitseva kun miettii vaikka nyt suhdetta liikkumiseen. Tiedättehän, kun on hyvä draivi päällä ja parin vuoden kisaamiset takana ja kirkkaat tavoitteet edessä, ei voi millään ymmärtää ihmisiä, joilla ei ole ruutuvihossa tarkkoja kausitavoitteita eri liikkeille kirjattuna tai saatikaan sellaisia, joita koko liikunta kiinnostaa vähän tai ei ollenkaan.

Itse olen läpikäynyt ainakin tällaisia vaiheita suhteessa liikuntaan: totaalinen välinpitämättömyys, varovainen kiinnostus, innostus, omien kykyjen havaitsemisesta syntynyt riemu, uusien lajien tuoma käsitys omien kykyjen vajavaisuudesta, eteenpäin menemisen into, takapakkien takia turhautuminen, vammojen takia tärkeän lajin jättäminen, uusi into, vastenmielisyys tavoitteellista liikuntaa kohtaan, absoluuttinen usko siihen että tavoitteellinen liikunta on ainoa oikea ja kaikille sopiva tapa, lajifanaattisuus, etäisyyden ottoa lajiin, luovuttaminen, terveysliikunnnan tylsyyden kanssa tuskailu, kuntoilun ytimen löytäminen uudelleen. Siinä nyt muutamia esimerkkejä.

Olen huomannut että kun suhde liikkumiseen muuttuu, kannattaa myös tuunata omia tavoitteita ja myös mittaamista sen mukaan. Esim. pari vuotta sitten mittarini ja tavoitteeni olivat kahvakuulaurheilussa. Se oli hyvin selkeää ja konkreettista. Nyt, olen ottanut etäisyyttä lajiin mutta silti pitänyt pitkään kiinni alitajuisesti siitä, että kahvakuulaurheilun mittarit ovat kuitenkin tärkeitä fyysisyyden mittareita. Tavallaan ihan hyvä, sillä kyllähän ne kertovat yleiskunnossa MUTTA ongelma on se, että kun kilpailee, kuntotaso on ihan jossain eri maailmassa kuin ”tavallisessa” elämäntilanteessa. Sitä vaan ei tajua siellä ollessaan. Kun sitten taukojen jälkeen lähtee samoilla mittareilla tekemään, tuntuu siltä kuin juoksisi seinään ja sitä lannistuu, koska tavoitteet kuitenkaan eivät ole lajissa.

Mikä neuvoksi? Kunto on kuitenkin tärkeä asia hyvinvoinnin kannalta, enkä tarkoita kunnolla nyt sitä että sikspäkki näkyy toppatakin läpi. Mieli toimii paremmin kun kroppa liikkuu säännöllisesti, ja kaikki krempat korostuvat kun ei liiku. On siis järjellä ajateltuna itsestään selvää että kannattaa liikkua säännöllisesti. Motivointi on sitten se vaikeampi asia. Jos mittari on väärä, voi motivaatio olla todella kiven alla.

Omalla kohdalla kesti kauan ennen kuin pääsin kuntoilun makuun takaisin ja pystyin laittamaan sivuun (ainakin toistaiseksi) kisakuvioihin liittyvät mittarit.  Sain kimmokkeen kun juttelin ystäväni Pekka T:n kanssa puhelimessa, jossa hän mainitsi suosikkitermeihinsä kuuluvan ”minimal dosen”. Eli, mikä on pienin panos, jolla saa aikaa sen mitä tarvitsee? Onko tarpeen treenata viisi kertaa viikossa täysillä, jos oma tavoite on se että ”sillai olla hyvässä kunnossa että arki ja opiskelut sujuisivat”? Voisiko parempi olla vaikka vähän voimatreeniä ja vähän kuntoilua ja vähän mobbausta? Voisiko hyvän treenin mittari olla numeroiden sijaan se, että veri kiertää ja että tulee liikuttua pääliikeradoilla? Olisiko se hyvä tavoite että treenin jälkeen on energinen – eikä rekan alle jäänyt – olo? Miten paljon haluan panostaa liikkumiseen nykyisessä elämäntilanteessa, vaikka niin katsottuna että kuinka monta tuntia viikossa haluan siihen käyttää aikaa?

Noiden miettimisten avulla sain tuunattua omaa treeniä siihen suuntaan, että tekeminen tuntuu mielekkäältä ja että vaikutukset ovat sitä mitä haluan. Ihan käytännössä se tarkoittaa hyvin pientä määrää tekemistä, kerran viikossa voimatreeniä salilla yms, seuran kuulatreeneihin aina kun aikataulut opiskelun ja perheen puolesta sallivat ja päivittäin mobbausta. Ei mitään sellaista, josta voi ottaa hirveästi Instagram -kuvia ja hehkuttaa tuloksia mutta sellaista että sopii elämäntilanteeseen ja tuntuu mielekkäältä ja hyvältä.

Pointtina tässä pitkässä jutussa se, että mielestäni kannattaa varsinkin  erilaisissa elämän siirtymävaiheissa katsoa kriittisesti niitä asioita, joilla itseään mittaa, ja miettiä toimiiko kokonaisuus vai ei? Jos ei toimi niin mitä pitää muuttaa? Tavoitteita? Mittareita? Ajankäyttöä? Jotain muuta? Härkäpäinen puskeminen ei välttämättä tuo muuta kuin mustelmia otsaan vaikka joskus sitäkin tarvitaan.

 


3 kommenttia

  1. Jake heke kirjoitti:

    AAMEN.

  2. Hyvä kirjoitus ja kiva tietää että oikeat urheilijatkin miettivät näitä asioita.🙂

    Tunnen itseni välillä aika surkeaksi liikunta/kuntoilubloggariksi kun minulla ei ole vyön alla mitään erityisiä saavutuksia joilla ylpeillä ja painonhallinnan suhteenkin menee vähän niin ja näin. Toisaalta jos kysyn itseltäni olenko sitoutunut liikunnan harrastamiseen ja enimmäkseen terveellisen ruoan syömiseen niin vastaus on ehdoton kyllä. Mutta se ei kyllä ääri-ilmiöihin keskittyvässä mediassa ketään tyydytä.

    Ja ne tavoitteet on mulla odottamassa parempia aikoja.

    • Marko Suomi kirjoitti:

      Uskon että epätäydellisistä lähtökohdista tulee mielenkiintoisempaa kirjoitettavaa ja luettavaa kuin siitä että kerrotaan miten asioiden teoriassa pitäisi aina onnistua. Mun liikunnallinen itsetunto koki kovia kolauksia puolitoista vuotta sitten ja nyt kokeilen rakentaa sitä uudestaan, ja ainakaan juuri nyt ei ole varsinaisesti urheilijafillis, siinä ja siinä kuntoilijan tila menossa🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

%d bloggers like this: