Etusivu » girevoysport eli kahvakuulaurheilu » Kahvakuulaseuran markkinointisapluuna? #seurat #markkinointi #kahvakuula

Kahvakuulaseuran markkinointisapluuna? #seurat #markkinointi #kahvakuula

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

More Photos

Miten kahvakuulaseura voisi markkinoida toimintaansa niillä pienillä, vähäisillä ja mitättömillä resursseilla, joita usein on käytettävissä? Millainen markkinointistrategia sinun seurallasi on, tai minkälaiset rutiinit?

Tarkennus: kaikki seuran hyvät ja sydämestään hommia vääntävät vapaaehtoistyöresurssit menevät tyypillisesti seuran ydintoimintaan, eli lajin edistämsieen paikallisesti treenien, leirien, tapahtumien ja kisojen muodossa. Markkinointi tehdään siinä ohessa, heitetään Facebookiin tapahtumaa nopeasti ja kuvia ladataan jonnekin jos muistetaan. Tällaista se arki usein on.

Kaikilla on kuitenkin uskoakseni seuraavia intressejä:

  • lajille pitää saada hyvää näkyvyyttä paikallisesti ja kansallisesti
  • uusien harrastajien pitää löytää seurat helposti
  • uusien harrastajien pitää päästä toimintaan mukaan helposti

Wanhan koulun seuratoimintaan kuuluu tietynlainen henki että markkinointi saatetaan nähdä turhakkeena ja jonkinlaisena kirosanana, koska saatetaan ajatella että ”kyllä ne ihmiset osaa sinne treeneihin tulla” tai tavallaan ollaan niin umpirehellisiä että ei kehdata sanoa että ”meillä on todella laadukasta valmennusta ja ohjaajilla on ihan oikeita meriittejä”. Tiedän tämän kokemuksesta sillä markkinointi on minullekin vaikeaa mutta ymmärrän myös miten tärkeää se on.

Ihmisillä on tänä päivänä kalenterit, puhelimet ja mieli niin täynnä erilaisia ärsykkeitä, että huomion saaminen ei ole todellakaan helppoa. Sitä voi saada hetkellisesti sillä että keksii jonkun tunteisiin vetoavan tarinan, jonka saa leviämään Facebookissa mutta sekään ei riitä. Pitää uskoakseni olla myös laadukkaasti toteutettua rutiinimarkkinointia, joka takaa siis sen että kaikki olennainen tieto lajista ja seurasta on koko ajan helposti saatavilla.

Miten tämä sitten tehdään ilman rahaa ja vähällä ajalla?

Uskon itse rutiinien voimaan enemmän kuin yksittäisiin tempauksiin tai sankaritekoihin. Mielestäni pitää rakentaa sellainen systeemi, joka mahdollistaa helpon ja säännöllisen tiedotustoiminnan siten että siihen voi osallistua kuka tahansa seuran aktiivi.

Tässä lista mielestäni oleellisesta rakenteesta:

  • wordpress.com -blogi, jossa kaikki perustiedot mahdollisimman tiiviisti, kivoilla kuvilla höystettynä
    (siksi wordpress että tykkään siitä enemmän kuin bloggerista, silläkin varmasti onnistuisi)
    siksi blogialusta että siinä yhdistyy perinteinen nettisivu ja uutistiedotemaiset postaukset, joita voi tehdä mobiilillakin
    -> kaikista tapahtumista, treeniajoista, ihan mistä tahansa AINA tälle sivustolle ensin tieto -> ihminen voi olla varma että tässä tukikohdassa on se oleellinen minimi, mitä seurasta pitää tietää. Muissa palveluissa kuten FB:ssä, Twitterissä tai vaikka Instagramissa voi olla kaikkea kivaa lisäjuttua mutta kova yhdin pitää löytyä tukikiohdasta
    -> varmistettava että jokaisen postauksen tai sivun voi kuka tahansa helposti jakaa eteenpäin vähintään FB:ssä ja Twiterissä, jotta word-of-mouse(!) mahdollistuu
    -> jokaisesta postauksesta on nähtävä myös vilkaisulla perustoiminnan tiedot: missä treenit, milloin jne, jotta satunnainen klikkailijakin huomaa että ”tuollahan treenataan joka keskiviikko”
  • FB -sivu, jonne postaukset tulevan blogin kautta suoraan. Blogiin myös feedi, jossa näkyy mitä FB:ssä tapahtuu, jos sinne vaikka tulee jotain . Tykkäsi FB:stä tai ei, siellä on paljon porukkaa ja ulos jättäytyminen on mielestäni huono idea
  • paikalliset FB -sivut, joissa paikallisia tapahtumia yms.
  • Twitter -tili EHKÄ – en tiedä oikeasti kuinka kannattavaa tämä on, ellei myös satsaa siihen että tänne tekee omaa juttua ja luo kontakteja, varmaan riippuu paikkakunnastakin -> käyttö Suomessa on aika pientä pienillä paikkakunnilla. Lähtisin siitä että uutiset ohjataan automaattisestä tännekin.
  • paikkakunnan omiin seuralistoihin ja tapahtumakalentereihin tiedot seurasta ja säännöllisistä treeneistä, mahdollisesti paikallislehden nettisivuille jos se on mahdollista ja jos sellaisia on

Oma mielipiteeni on siis että ei kannata käyttää FB:tä ensisijaisena välineenä, koska se on suljettu systeemi, josta asioita on vaikea löytää pidemmän päälle ja koska kaikki eivät ole siellä.

Tämä kaikki on vasta se pohja, jonka päälle rutiinit rakennetaan. Tärkeintä mielestäni on yksi tukikohta, sen helppo lähestyttävyys ja sen tietojen jaettavuus. Sen jälkeen tukevat palvelut.

Ehkä jatkan niistä myöhemmin erillisessä postauksessa.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

%d bloggers like this: