Etusivu » girevoysport eli kahvakuulaurheilu » Lavataantuma(tm) eli miten kisatilanne eroaa normitreenistä? #kahvakuulaurheilu

Lavataantuma(tm) eli miten kisatilanne eroaa normitreenistä? #kahvakuulaurheilu

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

More Photos

Miksi joskus kisoissa oma tulos ei ole yhtään sitä mitä treeneissä on pystynyt tekemään? Miksi joskus kisoissa menee paremmin kuin koskaan treeneissä? Miksi tekniikka kisoissa ei ole yhtä hyvä kuin treeneissä?

Ensiksi, mitä yhteistä on treenitilanteella ja kisatilanteella:

  • kuulat
  • nostopaikka
  • muut nostovarusteet, kuten vaikka kengät tai rannesuojat yms
  • oma päivän kunto
  • tehdyt treenit kuukausia ja viikkoja aikaisemmin
  • muu tämänhetkinen stressitaso

Perusasiat ovat siis täysin samat, joten miten on mahdollista että monet alisuoriutuvat hyvästä kunnosta huolimatta, tai miten jotkut ylittävät itsensä käsittämättömällä tavalla treeneihin nähden?

Katsotaan ensin treenitilanteen jotain puolia, satunnaisessa järjestyksessä:

  • yleensä treenipaikka on vakio tai nostajan muuten säädeltävissä, reitti ja aikataulut ovat tuttuja tai niihin voi itse vaikuttaa
  • nostaja voi päättää päivän kunnon mukaan mitä tekee, jos ei kulje niin skaalaa treeniä kevyemmäksi yms
  • kukaan ei tuijota tai ole tuomaroimassa
  • omat kuulat, omat välineet
  • oma treenitavoite tai testinostotavoite

Kisatilanne taas voi olla täynnä erilaisia asoita:

  • kisapaikka ei itse valittavissa
  • kisavälineet ei itse valittavissa
  • muut nostajat
  • yleisö
  • tuomarit
  • kaverit tai perhe katsomossa
  • kisapaikan ilmastointi ja valaistus vieraita
  • kisatilanteen laukaisevat mekanismit kehossa ja mielessä (valmistautuminen jo etukäteen, adrenaliini)
  • mahdollinen matkustus kisapaikalle, aikaerot, erilaiset ruuat, hotellit, erilaiset kulkuvälineet
  • byrokratia eli ilmottautuminen, lisenssit, matkustuspaperit, liput
  • omat kisatavoitteet, onko tämä kisa portti edustusjoukkueeseen yms

Väittäisin siis että kisatilanne on täynnä erilaisia asioita, jotka eivät ole millään lailla nostajan itse hallittavissa ja saattavat viedä keskittymistä pois itse asiasta.

Puhutaan kisajännityksestä ja onko sitä vaiko eikö ole. Itse ajattelen että se, mitä kropassa ja päässä tapahtuu ennen kisaa, ovat kaikille yhteisiä kemian tasolla mutta moni tekijä vaikuttaa siihen kuinka paljon nämä vaikuttavat nostamiseen lavalla. Se, mistä olen aivan varma, on se että jännitys sinänsä on jollain lailla kaikilla siellä mukana ja sen kiistäminen on turhaa energian hukkausta.

Mitä voi itse tehdä saadakseen jännityksen”kuriin” ja lavataantuman minimoitua? Tässä jotain asioita, kerro omat vinkkisi?

  • reflektio eli itsensä tarkkailu kisatilanteessa, ja jo ennen: miten reagoi viikkoa ennen, päivää ennen, itse kisapäivänä, kisapaikalla, nostaessa -> vaikuttiko joku oma tekeminen suoritukseen positiivisesti tai negatiivisesti? Miten siihen voisi vaikuttaa? Kisaan liittyy aina iso lista asioita, joihin ei voi vaikuttaa itse, joten on syytä keskittyä niihin joihin voi
  • kokemuksen hankkiminen eli kilpaileminen uudelleen ja uudelleen ja uudelleen
  • hyvää suoritusta tukevien asioiden vahvistaminen. Esim. jos joku tietty lämmittelyrutiini auttaa  niin kannattaa tehdä sitä. Näidenkin tunnistaminen vaatii sekä reflektiota että kokemusta ja erilaisten asioiden kokeilemista
  • oikean vireystilan ”hankkiminen”. Olen itse huonolla stressinsietokyvyllä varustettu hermoilija, joten en tarvitse hirvittävän stimuloivaa lämmittelyä, kunhan paikat ovat hieman lämmenneet. Syke nousee siis ilmankin. Joku toinen voi tarvita enemmän ärsykkeitä päästäkseen oikeaan moodiin
  • hyvän suorituksen visualisointi ennen kisaa (tällaiseen auttaa kokemus, eli ottaa niitä kertoja mukaan omaan visualisaatioon, jotka ovat menneet hyvin)
  • ylimääräisen säätämisen minimointi, jos mahdollista. Tässä voi auttaa valmentaja tai huoltaja, joka esimerkiksi käy tarkistamassa nostolistat nostajan puolesta tai huolehtii että mankkua on tarpeeksi jne
  • erilaiset keskittymisharjoitukset, jotka voivat auttaa kaoottistenkin kisajärjestelyjen keskellä (musiikki, meditointi, kävely ulkona, huumori yms)
  • toki siis hyvä valmistautuminen eli ihan se perustreeni, joka on tehty jo viikkoja ja kuukausia ennen, eli tietää mihin pystyy

Tuleeko muuta mieleen?

Photo 17.11.2013 13.54.11

 

 


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

%d bloggers like this: