Etusivu » sosiaalinen media » Yhdistyksen verkkoviestintä digiaikakaudella #viestintä #sosiaalinenmedia #suomisome

Yhdistyksen verkkoviestintä digiaikakaudella #viestintä #sosiaalinenmedia #suomisome

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

More Photos

Onko digitalisaatio muuttanut yhdistystoimintaa oleellisesti? Miten pienen yhdistyksen verkkoviestintä kannattaa hoitaa pienillä resursseilla? Kannattaako jokaiseen somepalveluun tehdä profiili ja engeizata ihan älyttömästi? Voiko yhdistystä edes pyörittää jos jokaisella puuhahenkilöllä ei ole Klout -pisteet yli 45:n?

Kirjoitukseen kirvoitti Jani Liljan hyvä artikkeli aiheesta SoMe -hype ja jenkkien kopionti sekä verkkokeskustelu Outi Lammin FB -sivuilla. Linkit tuolla ihan alhaalla.

Tulen käyttämään tässä jutussa sekaisin termejä some, sosiaalinen media ja digitaaliset palvelut. Jutusta saattaa tulla pitkä.

Kommentoi ihmeessä jos tämä herättää jotain ajatuksia ja kysymyksiä!

Tilannekatsaus

Sosiaalinen media alkaa olla Suomessa sillä tuttuustasolla, että kaikki julkimot tviittaavat sekä jotkut konsultit puhuvat Somesta kuin se olisi alkuaikojen kahvakuula, tiedättehän, se juttu jota vain tuijottamalla sinun fyysinen kuntosi tulee räjähtämään uusiin mittoihin, siten että naapurisi ei enää tunnista sinua. Kaikki ovat koko ajan Facebookissa ja katsovat youtubea sekä lukevat uutisia netistä älypuhelimilla niin suurella vimmalla että perinteiden media keksii hädissään maksumuureja yms, jotta saisi edes jostain rahaa. Olemme jonkinlaisessa murroksessa. Samalla osa porukasta alkaa tajuta että some:n hypetyksessä on myös paljon ilmaa.

Esimerkkitapaus

Käytän esimerkkinä omaa paikallisyhdistystämme, Hakalanmäen Ryhti ry:tä, hyvinkääläistä kahvakuulaharjoittelun erikoisseuraa, joka tarjoaa korkeatasoista nostamisen opetusta läpi vuoden jo vuodesta 2010 ihan kaikille. Kerron miten me käytämme digitaalisia palveluita ja miksi.

Tärkeät kysymykset ennen digiä

Ennen kuin mennään digiin, on syytä katsastaa että mitä oikein teemme ja miksi ja mitkä ovat tavoitteemme? Mielestäni tämä on ydinkysymys, jonka miettimistä on syytä harjoittaa ennen kuin laittaa blogin pystyyn ja alkaa tuottamaan älyttömästi sisältöä. Someen ”meneminen” on mielestäni oikeastaan aika älytöntä jos omat tavoitteet eivät ole selvillä, paitsi jos puhutaan ihan henk koht käytöstä, jossa on paikkansakin päämäärättömälle seikkailulle.

Toiminnan tarkoitus

Toimintamme perustuu siihen että toimimme paikallisesti, järjestämme ohjattuja treenejä, kisoja ja leirejä Hyvinkäällä sekä teemme yhteistyötä muiden suomalaisten kahvakuulaseurojen kanssa. Jäsenemme ovat käyneet kansanvälisissä kisoissa ja seuraamme lajin kehitystä globaalisti, tietysti nettiä hyväksikäyttäen.

Ydinpointtina on kuitenkin että toiminnan tarkoitus on järjestää fyysisissä tiloissa laadukkaita tapahtumia, jonne ihmiset tulevat ihan oikeasti paikalle ja treenaavat. Emme siis ole puhtaasti digitaalinen yhdistys.

Tarkoitus on tietysti että mahdollisimman moni tietäisi meistä ja toiminnastamme, jotta voisivat tulla kokeilemaan treenaamista.

Tavoitteet

Tavoite on tietysti tehdä maailman parasta kahvakuulaurheilutoimintaa eri tavoilla. Sitä kohti päästään perustyöllä, uusien ihmisten mukaan saamisella, ohjaajien kouluttamisella, yhteistyön tekemisellä parhaiden lajitekijöiden sekä muiden lajien tekijöiden kanssa.

Tavoite ei ole tuottaa mahdollisimman laadukasta sisältöä sosiaaliseen mediaan, tai kerätä mitään tiettyjä seuraajamääriä blogeille tai FB -sivuille.

Ja sitten vihdoin siihen verkkoviestintään

Verkkoviestintää on monenlaista, tässä jutussa keskitytään yhdistyksen ulkoiseen ja sivutaan sisäistä.

Yhdistyksen ulkoinen viestintä

Ulkoisen viestinnän tavoite on kertoa toiminnastamme nykyisille jäsenille, potentiaalisille harrastajille ja myös kaikille suomalaisille kahvakuulaharrastajille. Emme siis halua piilottaa kynttilää vakan alle, vaan jakaa tietoa mahdollisimman laajalle, mahdollisimman pienellä vaivalla.

Kohderyhmämme

Kohderyhmä on periaatteessa kaikki seudulla asuvat yli 13 -vuotiaat ihmiset. Kahvakuulaurheilu ja -harjoittelu on koko kansan laji, jolla on kenen tahansa mahdollista lisätä elämänlaatuaan nykykunnosta huolimatta. Siksi on tärkeää viestiä isolla skaalalla eikä mitään järkeä piilotella toimintaa.

Välineet

Tällä hetkellä meillä on käytössä tukikohtana wordpressin päälle rakennettu sivusto. Sen lisäksi ”omia” välineitä:

  • Facebook -sivu, jonne tulevat blogiartikkelit automaattisesti sekä manuaalisesti laitetut ekstrajutut. Sivua käytetään myös tapahtumien markkinoimiseen. Facebook siksi että siellä nyt vaan on niin paljon suomalaisia ja sillä tavoittaa kohderyhmää hyvin. Osa jäsenistämme tai muutenkaan kohderyhmästä ei kuitenkaan käytä Facebookia lainkaan. Sivulla on tällä hetkellä reilu 300 seuraajaa. Lisäksi usein aktiivit jakavat tämän sivun juttuja eteenpäin omisssa profiileissaan, jolloin potentiaalinen kattaus on isompi.
  • youtube -videot. Meillä ei ole yhdistyksen omaa kanavaa, koska emme tuota säännöllisesti videoita. Niitä kuitenkin on eri jäsenten tileillä, joista olemme linkittäneet videoita blogiin sekä FB -sivulle.
  • Twitter. Tämä on vain blogiartikkeleita automaattisesti toistava tili, hyvin pienellä käytöllä. Seuraajia on jokunen. Linkitän henkilökohtaiselle Twitter -tililleni linkkejä isoihin tapahtumiin silloin tällöin. Seuraajia itselläni on n. 2500, joista toki valtaosa ei ole kohderyhmää mutta koska kahvakuulan nostaminen on koko kansan laji, sitä ei koskaan tiedä kuka tarttuu kahvaan🙂
  • email -viestit jäsenille tärkeistä tapahtumista. Näillä tavoittaa ne, jotka eivät ole somessa lainkaan

Nämä kaikki ovat hyvin halpoja välineitä mutta jokaisen ylläpito vie aikaa, joka kellään yhdistysaktiivilla ei ole liikaa. Ajatus on kuitenkin että suosituimmissa palveluissa on presenssi, jotta joku voisi sattumaltakin löytää meidät.

Sitten, ”muiden” välineet:

  • kahvakuula.fi -sivujen keskustelufoorumi
  • Girevoy Sport Finland Facebook -ryhmä
  • paikallinen tapahtumakalenteri Hyvinkään sivuilla
  • paikalliset ryhmät FB:ssä, joissa kerrotaan paikallisista tapahtumista
  • paikallislehden kumppani -osasto sekä satunnaiset lehtijutut ihan vanhanaikaisessa printtilehdessä
  • fyysiset ilmoitustaulut, hyvin harvoin
  • lisäksi kirjoitan välillä yhdistyksestä juttuja tähän blogiin
  • muut mahdolliset, joita en nyt muista

Aika paljon kaikkea. Ja koska aikaa on vähän, koen tietynlaisen automatisoinnin hyvänä asiana. Esim. blogiartikkeli menee automaattisesti Facebookiin. Jonkun somekonsultin mielestä tämä voisi olla huono juttu koska silloin päivitys ei ole ”aito” eikä niin engeizaava mutta kyse on käytännöllisyydestä. Meillä ei yksinkertaisesti ole aikaa eikä tahtoa hengata palveluissa liikaa, vaan viedä toimintaa eteenpäin ja kertoa siitä kaikille.

Uusien välineiden käyttöönotto on mennyt tähän asti niin, että joku on omalla tilillään testaillut, todennut hyväksi ja sitten se on otettu käyttöön. Eli näkisin että eri palveluilla kikkailulla, testaamisella ja leikkimisellä on paikkansa ja se on tärkeää mutta se ei ole ydintoimintaa sinänsä. Näiden testien tuloksena olen esim. nyt juuri sitä mieltä että Google+ -sivun virittäminen yhdistyksellemme ei ole vaivan arvoista tällä hetkellä, koska tuntuu että palvelussa ei ole ainakaan suomalaisia aiheesta kiinnostuneita, sekä sinnepäin automatisointi on hankalaa.

Sisäinen viestintä

En mene tähän kovinkaan pitkälle. Jos jotain haluaa tiivistää niin voisi sanoa että Google Drive on kätevä. Kaikki palaverimuistiot, työlistat kisajärjestelyihin liittyen yms laitetaan sinne, jotta kaikilla osallisilla on koko ajan ajantasainen näkymä siihen mitä on sovittu, eikä tarvitse lähetellä jotain sähköpostiliitteitä.

Yhteenvetoa

Mielestäni yhdistyksen kannattaa ehdottomasti ”mennä someen”, koska kohderyhmää on laajasti tavoitettavissa myös sen oman paikallisen piirin ulkopuolella. Yksi iso puute mielestäni yleistäen suomalaisten yhdistysten verkkopresenssissä on että tietoa on yksinkertaisesti vaikea löytää yhtään mistään. Kynttilät ja vakatkin ovat usein piilossa, vaikka nettisivut olisivat olemassa. Tämä on väärin koska yhdistykset tekevät paikallisesti ja kansallisesti arvokasta työtä eikä sitä ole mitään syytä piilotella!

MUTTA, mielestäni ei kannata vain luoda tilejä joka suuntaan, vaan miettiä että miten ne palvelevat oman toiminnan tavoitteita.

Alla vielä kuva, jossa näitä samoja juttuja. Kuvan alla pari linkkiä.

 

 

Lue lisää some -hypetyksestä:

http://www.cliente.fi/2013/08/27/tata-et-kuullut-some-konsultin-suusta/

Outi Lammin FB -sivu, jossa terveen järjen vinkkejä aiheeseen liittyen

https://www.facebook.com/outilammi.biz?fref=ts

Seuramme sivustoja:

http://ryhtikahvakuula.net

http://facebook.com/ryhtikahvakuula


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

%d bloggers like this: