Etusivu » rauta » Miksi kahvakuulaurheilu on monipuolinen ja terveellinen laji? #kahvakuula

Miksi kahvakuulaurheilu on monipuolinen ja terveellinen laji? #kahvakuula

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

More Photos

Kahvakuulaurheilussa nostetaan paria nostomuotoa (työntö, tempaus, lc) ja kisoissa nostoaika on 10min. Tämä tekee lajista todella monipuolisen, vaikka moni meneekin lankaan siinä kun lähtee laskemaan kisoissa käytettävien liikkeiden määrää, ja kuvittelee että treeneissä ei muuta tehdä kuin 10mim sarjoja.

Onneksi Harre on jo kymmeniä vuosia sitten kertonut mistä on kyse, ei siis tarvitse luottaa kenenkään nettigurun tai bloggaajan sanaan.

Lajissa käytetään siis keskipitkää kestävyyttä:

20130821-075857.jpg

Huom! Täydelliset aerobiset ja anaerobiset kapasiteettivaatimukset sekä vaaditaan nopeus- ja voimakestävyyttä. Ei siis vain jotain yhtä, vaan ihmisen pitää olla monipuolisesti kestävä:

20130821-080048.jpg

Kahvakuulaurheilijalle kehittyy siis monipuolinen kunto, hän suoriutuu sekä pitkistä että lyhyistä touhuamisista.

20130821-080222.jpg

Mutta, entäs kun nyt kuitenkin tehdään sitä ”aikasarjaa” vaan ja se on tylsää? No, aikasarjatreeni on käytännössä intervallitreeniä. Sekin jonpelkästään mahdollistaa paljon variaatiota:

20130821-080642.jpg

Kestävyysharjoittelukin on muuta kuin pelkkää saman matkan ja ajan junnaamista:

20130821-080741.jpg

Liikkeistä ei tällä kertaa sen enempää, paitsi että jo pelkän hyvän teknisen tempaussetin tekeminen vaatii ihmiseltä paljon muutakin kuin vain yhden liikkeen harjoittelua, tämä on kenelle tahansa liikunnasta jotain tajuavalle itsestään selvää. Jo se että saa käden pään päälle hallitusti niin että siinä on paino ei ole itsestään selvää, puhumattakaan kun se tehdään vauhdilla ja varsinkin kun se tehdään kymmeniä kertoja.

Kahvakuulaurheilu siis tarjoaa aikamoisen fysiikkapaketin hyvin minimalistisissa kääreissä ja pienin tilavaatimuksin sekä kustannuksin.


2 kommenttia

  1. Pecuman kirjoitti:

    Kirjoitat, että ”aikasarjatreeni on käytännössä intervallitreeniä”. Pitkän matkan juoksussa intervalliharjoituksilla haetaan lisää nopeutta. Onko sinulla kokemusta, voiko tavallinen juoksuharrastaja saada kahvakuulaharjoittelulla nopeutta esim. maratonille.

    • Marko Suomi kirjoitti:

      Minulla ei ole yhtään kokemusta maratontreenistä. Kuulaharjoittelussa on helppo tehdä sykkeitä aika korkealle nostavia treenejä, ja noissa pidemmissäkin sarjoissa se on usein aika korkealla. Varmaan joku kahvakuulaharjoittelua ymmärtävä maratonvalmentaja osaisi suunnitella tavat, joilla tuosta olisi hyötyä osana ohjelmaa mutta jos ihan satunnaisesti tekee niin en usko että on vaikutusta?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

%d bloggers like this: