Etusivu » terveys » Quantified self eli itsensä ja tekemistensä mittaaminen

Quantified self eli itsensä ja tekemistensä mittaaminen

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

Mittaatko itse tekemisiäsi jollain tavalla ja teet päätöksiä datan perusteella? Miten teet sen? Mitä se tarkoittaa:

  1. tee jotain
  2. kirjaa se ylös
  3. seuraa mitä olet tehnyt ja miten se on vaikuttanut
  4. tuunaa tekemistäsi tulosten perusteella
  5. mene kohtaan 1.

Mittaamisella voi tarkoittaa siis esim. treenipäiväkirjan pitämistä, tulosten kirjaamista ja seuraamista. Tuo quantified self on nyt pinnalla oleva käsite, ehkä siksi että nyt älypuhelinten tarjotessa jo aika hyvin puoliautomaattista tietoa vaikka juoksulenkeistä, mittaamisesta tulee helpompaa. Esim. Sports-Tracker, (tai Nike Run, Endomondo yms) joka kertoo miten pitkään juoksit, reitin, keskinopeudet yms ja ehkä myös sykkeet jos liittää sykemittarin kuvioon mukaan.

Omat kokeilut

Itse olen tehnyt tulosten seurantaa n. vuodesta 2002, eri tavoilla aina ruutuvihoista älypuhellinsovellusten hyödyntämiseen. Niistä on ollut apua kilpailuihin treenaamisessa ja treeniohjelmien suunnittelussa. Olen nähnyt miten treenimäärien muutos on vaikuttanut kisamenestykseen, minkälaisten puristusten jälkeen tulokset nousevat ja minkälaisten jälkeen ne laskevat.

Olen lisäksi datanörtti, joten kaikki uudet tavat tehdä tätä ovat mielenkiintoisia. Itse ajattelen että jotta näistä olisi aidosti hyötyä, pitäisi mittaamisen sekä seuraamisen olla mahdollisimman automaattista ja helppoa. Yksi tällainen lupaava esimerkki on Moves -sovellus, joka on luurissa taustalla ja mittaa liikkeitäsi.

https://itunes.apple.com/us/app/moves/id509204969?mt=8

Mitä kannattaa mitata?

Silti, Moves -sovelluksesta puuttuu se aspekti, joka missä tahansa mittaamisessa on olennaista: ”sitä saat mitä mittaat” eli kannattaa mitata sitä mihin haluaa vaikuttaa. Esim. itselläni olisi turhaa mitata aamulenkkejä koiran kanssa, koska teen niitä joka tapauksessa päivittäin.

Minun tapauksessani mittaisin mieluummin vaikka unen määrää, tai jotain selkeää treenijuttua, johon haluan parannusta. Tai sitä milloin olen ollut ystäviin yhteydessä (Facebookia ei lasketa), milloin olen edistänyt kirjahanketta tai kirjoittanut blogiin. Siihen yksi sovellus, jota aloin testaamaan ihan äsken on TracknShare:

http://www.iosnoops.com/appinfo/track-share-a-life-tracking-journal-for-work-health-wellness-the-quantified-self-for-iphone-and-ipad/326385763

Siihen voi itse laittaa ne asiat, joita haluaa seurata, ja niistä näkee kivoja käppyröitä, jotta näkee mitä on oikeasti tehnyt eikä tarvitse luottaa mututuntumaan.

Miksi tällaista tarvitaan, eikö itsekuri riitä?

No, ei se riitä mihinkään. Ihmisellä on sellainen ongelma, että hän ei oikein osaa katsoa edes omia tekemisiään objektiivisesti. Ns. Cognitive bias (http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_bias) eli suomeksi itsensä huijaaminen vaikuttaa näissä ”itsensä kehittämisen” kuvioissa paljonkin. Siksi varsinkin jotain uutta opeteltaessa kirjaamisesta ja seuraamisesta on hyötyä. Sanoisin että ainakin ensimmäinen kuukausi kannattaa kirjata asioita ylös, jotta uudesta tekemisestä on mahdollista tehdä rutiini.

Ja sittenkin on hyötyä jos puhutaan vaikka tulosten kehittämisessä jossain, joka on jo aikaa sitten muodostunut tavaksi ja alkunoste on käytetty. Siinä vaiheessa on todella hyödyllistä nähdä oma kehitys jotta voi tehdä muutoksia vaikka treenirutiiniin. Teenkö liikaa, liian vähän, tuleeko ennätyksiä kisoissa, vaikuttaako unen määrä, paljonko sairastelen vuoden aikana jne.

Jos aihe kiinnostaa enemmänkin, kannattaa tsekata Teemu Arinan esitys aiheesta, siinä on mielenkiintoisia juttuja.

http://www.slideshare.net/infe/tulevaisuus-peliss-18729479

Lisää lukemista aiheesta:

http://quantifiedself.com/

http://www.forbes.com/sites/giovannirodriguez/2013/04/08/my-not-yet-quantified-self/

20121211-075957.jpg

Advertisements

2 kommenttia

  1. Juha sanoo:

    Mä kirjaan kaikki treenini ylös Blogger-blogiini. Toimii hyvin, sillä sieltä löytää helposti kaiken tarpeellisen menneisyydestä etsimällä hakutoiminnolla tai tunnisteista. Tuunaan tekemisiäni tulosten perusteella samoin kuin maailman vahvin mies Zydrunas Savickas: ”Lift heavier weights every year” 🙂

    Sports trackerin otin juuri käyttöön ja käytän sitä mittamaan koirien kanssa tehtyjä kävely/pyöräilylenkkejä. Mittailen lähinnä matkoja lähinnä omasta mielenkiinnosta ja pyrin pitämään myös kirjaa koirien fysiikkatreenistä tällä tavoin. 🙂

  2. firemaria sanoo:

    Reblogged this on Ready, steady, let's do it! and commented:
    TLR-blogissa Marko kokoaa hyvin ajatuksia treenaamisen ym oman tekemisen mittaamisesta ja seuraamisesta. F.I.R.E. Cross Training Arenalla hyvinkin kantava ajatus kaikessa tekemisessä; kannustan jokaista keskitymään yhteen tavoitteeseen kerralla (tämä voi myös olla monisyinen tavoite, kuten suorituskyvyn tasapainoinen parantaminen) ja sitten opastan treenaamaan tämän tavoitteen mukaisesti. Treeni- ja/tai ravintopäiväkirjan pitäminen on tässä ehdoton apuväline. Sen avulla tuo Markon listaama toimintatapa (kohdat 1.-5.) onnistuu kätevästi. Itse kirjaan treenipäiväkirjaan seuraavat asiat: edellisyön unen määrä, päivän treeni(t) tai lepo, testi- tai kisasuoritukset, mahdolliset muut henkisesti tai fyysisesti kuormittavat tapahtumat, mahdolliset erityiset spiritin nostattajat.

    Seurata voi, kuten Markokin kirjoittaa, mitä tahansa tekemistä jossa haluaa kehittyä, tai joka vaikuttaa johonkin muuhun tekemiseen jossa haluaa kehittyä.

    Just write it down!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

%d bloggers like this: