Etusivu » hyvinvointi » Voimaannuttamisen ABC?

Voimaannuttamisen ABC?

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

Mitä yhteistä on kahvakuulan nostamisella, sosiaalisen median hyödyntämisellä tavoitteellisesti vaikka oman lajin tiedottamiseen, terveellisellä ruokavaliolla ja tapojen muuttamisella?

Ainakin yksi juttu, tuo hirveältä konsulttislangilta kuulostava: voimaannuttaminen (eng. empowerment, katsokaa wikipediasta)

Se tarkoittaa sitä että yksilö jotenkin ymmärtää omat vaikutusmahdollisuutensa ja alkaa hyödyntää niitä. Siinä vaiheessa ei tarvitse odottaa että joku antaa luvan tai kertoo miten asiat tehdään, silloin osaa itse jo ”kalastaa”. Se on oikeastaan ainoa asia, mikä itseäni tuossa koko hyvinvointiskenessä kiinnostaa, se hetki kun ihminen ymmärtää että on asioita, joihin voi vaikuttaa. Kaikki muut asiat ovat pikkuseikkoja loppujen lopuksi.

Mutta, miten saada tuo ilmiö aikaan muissa? Sitä ei voi pakottaa, sitä ei voi myydä, pitää jotenkin saada toinen ymmärtämään tuo. Miten?

20130321-083616.jpg

Mainokset

8 kommenttia

  1. varpu sanoo:

    Jos jotakin sanaa vihaan ihan primitiivisen raivokkaasti, se on juuri tuo ”voimaantuminen/ voimaannuttaminen”. Tai tietysti pitäisi kirjoittaa ”juurikin”. Ja ”huomioida” se…

    Konsulttien ja muiden asiantuntijaroolia leikkivien tärkeilyjargonia: ”Ihmisten pitäisi huomioida juurikin tuo voimaannuttaminen.”

    Räyh 😛

  2. varpu sanoo:

    Ja mitä sitten itse tuohon asiaan eli kysymykseesi tulee, niin ajattelen, että oikeiden kysymysten esittäminen johtaa omaan oivallukseen (esikuvana vanhat zen-mestarit luonnollisesti).

    Jos olen asiantuntijaroolissa valmentamassa ihmistä elämänmuutokseen, en koskaan sanele mitään, vaan kyselen, kuulostelen ja sitten kysyn täsmentäviä kysymyksiä, kerron ehkä yleisellä tasolla, mistä eri näkökulmista jotain yksityiskohtaa voisi lähestyä – ja jätän lopun ajatustyön valmennettavalle.

    Kaikkein vaikeinta on tavoittaa toinen ihminen tunne-elämän ja alitajunnan tasolla. Eli siellä, missä ne todelliset ratkaisut tehdään… Se vaatii paneutumista ja herkkävaistoisuutta, eikä todellakaan aina onnistu.

    Sanojen tasolla viesti menee vastaanottajalle tasan siinä muodossa kuin vastaanottaja haluaa tulkinta. Olen jo oppinut ja alistunut siihen, että vaikka kuinka vääntäisi tekstissään rautalankaa, se voidaan tulkita hyrräksi tai ratakiskoksi ihan vastaanottajasta riippuen.

  3. Suvi sanoo:

    Entä jos sen idean kuitenkin yrittäisi myydä toiselle. ”Strategiana” sama kuin millä nainen yleensä myy ideat miehelleen, eli ujuttamalla asian miehen päähän siten, että mies luulee keksineensä asian itse alunperinkin 😉

  4. varpu sanoo:

    Hih, tuo stategia on tuttu meidänkin perheessä. Jos kohta mies on oppinut näkemään läpi ja vaan leikkii mukana :). Kun oon joskus piruuttani kujertanut: ”Mutta mieshän on perheen pää.” Ukko vaan tuhahtaa: ”Ja nainen se kaula, joka kääntää pään…”. Eli joo, Olen Suvi ihan samaa mieltä, tuo on yksi oikein toimiva keino.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

Tykkäämäni artikkelit

%d bloggers like this: