Etusivu » girevoysport eli kahvakuulaurheilu » Miksi Facebook on kaksiteräinen miekka lajitiedottamisessa

Miksi Facebook on kaksiteräinen miekka lajitiedottamisessa

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

Kirjoittelin tuossa juttua kirjaan tiedottamisesta ja propagandatyöstä lajin hyväksi, ja ajattelin nyt tähänkin avautua aiheesta Facebook. Tämä on varsinkin seurojen niille henkilöille, joiden tarkoitus on nimenomaan levittää laajemmalle lajitietoa, ei kertoa siitä uudelleen samoille ”kavereille”.

Alussa (siis joskus miljoona vuotta sitten 2007) kisaraportit menivät blogiin/blogeihin, kuvat Flickr:iin ja mahdolliset videot Youtubeen. Se oli hyvä järjestely koska nämä silloin luodut linkit toimivat yhä ja ovat kaikille yhä saatavilla. Samoin ei voi sanoa materiaalista, jota aloin itsekin enemmän laittamaan myöhemmin Facebookiin sen yleistyessä. Facebookin ”petollisuus” on siinä, että sinne on helppo ja näppärä jakaa matskua mutta se on kuitenkin pohjimmiltaan suljettu systeemi. Yritäpä linkittää johonkin vuoden 2007 kisaraportiin niin että materiaali on sieltä jaettavissa minne tahansa. Aika hankalaa. Sen sijaan vanhatkin Flickr-, Youtube- ja blogilinkit toimivat yhä tuosta vaan.

Siksi, varsinkin jos on seurassa tai jossain muussa ”tahossa” tiedottajana, mielestäni kannattaa satsata johonkin hyvään avoimeen settiin palveluita, jonne media ja raportit tuotetaan. Niitä voi sitten toki aina linkitellä Facebookiin, ja niin kannattaakin tehdä mutta niin että myös Facebookin ulkopuoliset pääsisivät käsiksi niihin siellä alkuperäisessä paikassa. Sama koskee Twitteriä (tämä on tosin jos montakin astetta avoimempi) ja Google+:aa. Ne ovat hyviä lisäkanavia mutta lajimateriaalin tukikohtana eivät mielestäni toimi. Sillä tokihan lajimateriaalin idea on että joku muukin kuin jo ”kaveri” voisi ne löytää myöhemminkin ja innostua lajista?

Mun suositus:

  • perusta joku hyvä tukikohta, oma blogi (tosi helpolla pääsee laadukkaalla wordpress.com -alustalla), sivusto jne ja laita sinne koosteet, ja raportit ja tarinat eli kaikki se minkä haluat ihmisten löytävän
  • käytä youtubea, flickriä yms avoimia palveluita medialle, linkitä näitä sitten tukikohtaan (ja samoja voi linkittää sosiaalisiin palveluihin)
  • huolehdi siitä että edellä mainituissa on kenen tahansa materiaalin ääreen sattuvalle helppo jakaa sitä eteenpäin, eli ns. jakonapit kuntoon
  • perusta avoimet tilit ainakin Facebookiin (eli sellainen ”sivu”), jonne voi linkittää tukikohdan jutut joko automaattisesti tai manuaalisesti
  • levitä myös henkilökohtaisessa profiilissasi tukikohdan juttuja, sen verran mitä katsot hyväksi

Eli, tukikohdan linkit toimivat aina ja missä palvelussa vaan, silloin ihminen, joka tulee mitä tahansa reittiä mahtavan lajitietosi luokse, löytää myös sinne tukiohtaan.

Tarkoitus ei ole sinänsä dissata sosiaalisia verkottumispalveluita. Itsehän olen näiden ns. tehokäyttäjä ja myös avoin verkostuja, ja olen löytänyt paljon mielenkiintoisia lajifanaatikkoja joidenkin näiden kautta, koska olen ollut avoin. Kaikki mitä julkaisen, on lähtökohtaisesti julkista, ja hyväksyn ”kavereikseni” melkein ketä tahansa, koska käytän näitä välineitä tietoisesti lajitiedon levittämiseen.

NightWalker Flashlight with LEDs_1299848391614

En tiedä mikä tuo härveli on. Varmaan joku sellainen, joka tarvitaan että Facebookista saisi tolkullisesti kaivettu vanhojen kisojen raportit esiin?

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

%d bloggers like this: