Etusivu » arvio » Arvio: Kuntotehdas – Jussi Riekki

Arvio: Kuntotehdas – Jussi Riekki

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

More Photos

Luin Jussi Riekin uuden kirjan nimeltä Kuntotehdas. Kyseessä on minimalistinen, no-bullshit -asenteella kirjoitettu treeni- ja ravinto-opas niille, jotka haluavat tavoitella hyvää kuntoa mutta eivät halua käyttää siihen 25h vuorokaudessa. Kirjan teksti on selkeää ja ulkoasu tyylikäs. Fiilis lukemisen jälkeen oli: ”tekee mieli treenata!”

20130207-091219.jpg

Kirja nostaa esiin muutaman mielestäni tärkeän teeman:

Minimiannostus

Jos kunto kehittyy vaikka nyt 20min treenisessioilla, miksi tehdä varmuuden vuoksi 40min? Ei kannata tuijotella liikuntapiirakkaa vaan sitä mikä itsellä toimii.

Liikunnan ja treenin erottaminen toisistaan

Liikunta on ihmisen luontaista fyysistä puuhastelua, jota tulisi tehdä päivittäin. Esim. kävely töihin tai kauppaan tai lumityöt yms. Treeni taas on tavoitteellista toimintaa, jolla halutaan saada jotain aikaan kuten vaikka tulla vahvemmaksi.

Voiman arvostus

Tykkään siitä että Jussi korostaa voiman merkitystä arkielämän kannalta. Pointti ei ole omien hauisten ihastelu vaan se että ei ole järkeä olla heikko, sillä perusvoima tuo kaikkia niitä terveyshyötyjä, joita me rapistuvat (varsinkin istumatyötä tekevät) kaipaamme.

Treeni ei vaadi mahdottomia

Jos haluaa päästä parempaan kuntoon, se ei tarkoita sitä että treenille tai ruokavaliolle pitäisi omistaa koko elämä, muuttaa salille asumaan, pitää koko ajan vapaaottelurashguardia päällä, aina treenata pipo päässä ja jatkuvasti miettiä mitä söisi ja mitä ei söisi.

Elämässä on muutakin kuin treeni ja ravinto, ja jos ei ole niin kannattaa järjestellä asiat niin että on (toki tämä viesti lähinnä tavallisille ihmisille, huippu-urheilijat ja treeni-intoilijat ovat asia erikseen). Ei kannata tuijottaa treeniin käytettyä aikaa vaan jos jotain tuijottaa niin niitä omia tavoitteita, seuraamalla miten treenit kehittävät vai kehittävätkö.

Yhteenveto
Kokonaisuutena kirja on ytimekäs paketti. Asiaa on paljon mutta ei liikaa. Itse luin vähemmällä mielenkiinnolla ravinto-osuudet, lähinnä siksi että ravintoasiat eivät juuri nyt ole itselleni hirveän kiinnostavia. Siinäkin osuudessa pidin siitä että korostetaan terveen järjen ja maltin merkitystä eikä äärisuuntauksia ja erikoiskikkoja. Pätkäpaastosta löytyy myös käytännön vinkkejä.

Suosittelen kirjaa lämpimästi, varsinkin sellaiselle, joka miettii että miten tämän kaiken sekalaisen terveysinformaation kanssa oikein pitäisi elää.

Disclaimerina sanon että minulla oli kunnia saada tehdä kirjaan vieraskirjoitus kahvakuulaheilautuksesta. Minulla ei ole kuitenkaan mitään taloudellisia kytköksiä kirjaan eli siinä mielessä uskallan suositella. Olen kiitollinen ja iloinen siitä että pääsin mukaan näin laadukkaaseen opukseen, olisihan ollut aikamoista jos oma teksti olisikin ollut jossain ”syö vain hiekkaa, nuku pää alaspäin ja treenaa joka kerta vähintään yhteen oksennukseen asti” -tyyppisessä elämäntapaoppaassa.

Kirjaa saa tilattua mm. Adlibriksesta:
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9513169596

20130207-091334.jpg


1 kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

%d bloggers like this: