Etusivu » gs-historia » Sosiaalinen media yhdisti nostajat portinvartijoista huolimatta

Sosiaalinen media yhdisti nostajat portinvartijoista huolimatta

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

Ennen kuin oli vielä virallisia lajirakenteita, ja kun yksittäiset gurut yrittivät sekä Suomessa että jenkeissä toimia portinvartijoina, nostajat olivat toisiinsa yhteydessä lähinnä erilaisten foorumien ja blogien kautta. Tietoa lajin emämaasta sai ainoastaan yksittäisen sekavasti käännetyn girevoysport.ru -saitin kautta. Foorumeilla sovittiin kimppatreeneistä ja kisoista, kun oli ensin huomattu niiden kautta että muutkin ovat lajista kiinnostuneita eikä oltukaan vain yksin autotalleissa.

Tilanne muuttui nopeasti kun youtube yleistyi, ja kun päästiin vihdoin näkemään minkälaista se oikea nostaminen oli. Sitä ennen oltiin yksittäisten dvd -tallenteiden varassa, joita olivat tehtailleet Pavel ja kumppanit ja ei voinut varsinaisesti puhua nostotekniikasta 🙂

Pavelin vaikutus koko länsimaiseen kuulaskeneen oli silti ratkaiseva, Dragondoorin hirvittävän kornin markkinointimasiinan värittämänä hänen kirjansa olivat joka tapauksessa erinomainen tiivistys vanhasta GS-perinteestä, käännettynä ymmärrettävään muotoon.

Joka tapauksessa, olennaista oli jo 2005 se, että brändit kuten Dragondoor tai joku muu vastaava eivät voineet yrityksistään huolimatta kontrolloida sitä miten ihmiset jakoivat tietoa keskenään ja miten he pääsivät koko ajan paremmin kysymään suoraan oikeilta asiantuntijoilta. Nyt voi esim. kaveerata Facebookissa jonkun huippuvalmentajan kanssa ja kysyä suoraan.

Silti, yhä vuonna 2012 välillä jotkut yrittäjät tulevat esim. kahvakuula.fi -foorumille vaahtoamaan siitä kuinka heidän tuotteistaan ja palveluistaan saa tai ei saa keskustella netissä 🙂 Itse asiassa yllättävän harvat alan yrittäjät osaavat hyödyntää sosiaalista mediaa muutenkin kuin jakamalla tuotelinkkejään.

Alla olevassa sekavassa kuvassa jotain hahmotelmaa siitä mitkä asiat vaikuttivat GS -tekemiseen.

20121206-141006.jpg

Mainokset

2 kommenttia

  1. Eveliina sanoo:

    Suomi on tässä kaikessa vielä valovuoden edellä muita maita. Johtuisko se siitä, että täällä on toimittu vapaaehtoispohjalta eikä puhtaasti bisnesmallilla kuten muualla.

    • Marko Suomi sanoo:

      Se voi olla. Firmat eivät kovin usein panosta yhteiskehittelyyn vaan kaikki haluat omia jutut, siksi esim. jenkeissä ei tuloksia missään näkyvillä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

Tykkäämäni artikkelit

%d bloggers like this: