Jos yrität vakuuttaa ihmisille että elämäntapoja pitäisi jotenkin muuttaa, kannattaa lukea tämä kirja. Switch – change things when change is hard.
http://www.amazon.com/Switch-Change-Things-When-Hard/dp/0385528752
Sopii varmasti mihin tahansa muutosviestintään. Olen vasta alussa mutta heti tuli hyvä pointti vastaan:
Kirjassa väitetään että ihmiset eivät ole tarkoituksella laiskoja muuttumaan mutta muutos on hankalaa jos suunta on vähänkään epäselvä.
”Syö terveellisesti ja harrasta monipuolista liikuntaa” on päivänselvä juttu hyvinvointialan ammattilaiselle, jolla on tuosta omakohtaista kokemusta vuosien ajalta. Kaikille muille tuossa pienessä lauseessa on liikaa vaihtoehtoja ja kysymyksiä, jotta pääsisi edes alkuun.
Selkeän konkretian kautta pääsee paremmin alkuun. Kunpa olisin lukenut tämän kirjan kun aloitin kirjoittamaan näitä juttuja ja vetämään treenejä!
Tämä on harvinaisen totta.
Tietoa pitää olla, mutta ilman konkretiaa se menee valtaosalla hukkaan. Samoin liiallinen määrä vaihtoehtoja helposti jättää pohtimaan sitä parasta vaihtoehtoa, kun tärkeämpää olisi vaan valita yksi ja toteuttaa sitä. Toisaalta sitten taas yksilölliset erot aiheuttavat sen, että ohjeita ja malleja pitää pystyä mukauttamaan lennosta.
Omasta mielestäni hyvä yksittäinen ruokavaliovinkki on neuvoa ostamaan kaupasta kilo vapaavalintaisia kasviksia (esim. kurkku, tomaatti, porkkana ja salaatit menevät yleensä kaikilla alas aika helposti) ja huolehtia, että ne on syöty kahdessa päivässä. Ja kahden päivän päästä sitten tehdään sama homma. Tämä näin karkeana, yksinkertaisena esimerkkinä vs. ”syö enemmän kasviksia” – ”Kuinka paljon? Millaisia? Koska?”-
Tuo vihannesesimerkki on hyvä, helppo soveltaa!