Etusivu » terveys » Maailman yksinkertaisin ja halvin stressilääke

Maailman yksinkertaisin ja halvin stressilääke

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

Jatkuva hälytys!

Kaikki stressaavat koko ajan, ja on hirveä kiire. Lisäksi, kaikilla on työpaikka joko epävarma, töitä on liikaa tai sitten niitä ei ole lainkaan. Maailmalla vallitsee hirvittävä kaaos, euro on kriisissä ja junatkin myöhästelevät. Lisäksi telkkarista tulee surkeaa ohjelmaa. Houkuttelevia ärsykkeitä on niin paljon ettei tiedä mihin päänsä kääntäisi. TV, netti ja älypuhelimet ovat niin kehittyneitä että yhdellä klikkauksella on mahdolisuus viettää viihteen parissa aikaa satoja vuosia.

Kaikki tämä saa pienen ihmisen pään helposti jumiin, jopa päivittäin. Mistä lääke?

Tästä apua:

  • ota päivittäin aikaa siihen, että istut hiljaa paikallasi tekemättä mitään jossain rauhallisessa paikassa
  • keskity tuo aika hengitykseesi, ei muuhun. joko niin että lasket hengityksiä tai jotain sellaista
  • aloita 5min pätkistä, siirry sitten asteittain 10 minuuttiin
  • kun 10min sujuu ja on luonteva osa arkirytmiä, kasvata aikaa 15-20 minuuttiin tai tee toinen 10min pätkä jossain vaiheessa päivää, toinen esim. aamulla ja toinen illalla
  • tee tästä rutiini, ja jatka sitä hamaan loppuun asti
  • Huom! Tee ainakin kolme viikkoa päivittäin ennen kuin vedät johtopäätöksiä siitä ”toimiiko vai ei”!

Mitä se maksaa?

Siinä se. Ei maksa mitään, ei tarvitse käydä kurssia, eikä ostaa kirjoja, mattoja, välineitä, istumiskypärää, hammassuojia tai muuta vastaavaa.

Shokkihyödyt!

Olen testannut nyt kohta kuukauden, ja olen siinä vaiheessa että istuskelen aamuisin koiran lenkittämisen jälkeen sellaisen 12min pätkän. Olen huomannut tässä lyhyessä ajassa etuna sen että keskittyminen on helpompaa ja olo on yleisesti rennompi, juttu on ikäänkuin palauttavaa jumppaa avoille, samoin kuten mobbaus ja ravistelu on keholle.

Suosittelen kaikille! Kellään ei ole niin kiire ettei 10min voisi käyttää tällaiseen toimintaan.

Meditoinnista, jota tuo istuskelu siis on, löytyy netistä ja kirjallisuudesta vaikka mitä. Mahdollisuuksia hifistelyyn on loputtomasti. Pääpointti on kuitenkin se itse tekeminen, eli pienen ajan ottaminen joka päivä ei-minkään tekemiseen. Sen toteuttamiseen ei tarvita mitään. Toimintaan voi varmasti halutessaan liittää uskonnollisia ja/tai muita merkityksiä, itselleni agnostikkona ne ovat sivuseikka.

Oli miten oli, tuossa yksi hyvä aiheeseen liittyvä juttu:

http://blog.exuberantanimal.com/mindfulness-in-a-nutshell/

EDIT: toinen hyvä teksti aiheeseen liittyen:

http://blogs.hbr.org/bregman/2012/10/if-youre-too-busy-to-meditate.html

http://www.huffingtonpost.com/mobileweb/wray-herbert/meditation-research_b_780525.html

Advertisements

3 kommenttia

  1. Allekirjoitan tämän täysin. Itselle tämä on vaikeaa ja monesti mahdotonta silloin kun 2- ja 4-vuotiaat lapset ovat kotona. Jokaiselle perheelliselle olisi tosi hyvä ottaa 10 min päivässä aikaa, jossa kukaan ei vie sinun ajatuksiasi, ei lapset, ei puoliso, ei Facebook, ei TV, ei radio, ei sanomalehti, ei kauppalistan tekeminen, ei työt, ei opiskelu. Semmoinen ”nyt en suunnittele mitään”-hetki. Minulla toimii tooosi hyvin asahiharjoittelu. Siinä on kai samaa kuin tai chissa, jota en ole kuin vähän kokeillut. Kuitenkin, keskitytään hengitykseen ja liikkeeseen ja oman kehon tuntemuksiin. Sellaista hidastamista ja tarkkailua voi ulottaa sitten mihin vain, tehdä asioita hieman kiinnostuneemmin, nähdä asioita eri tavalla… minkä muotoinen, värinen, tuoksuinen, minkä kuuloinen tämä maailma onkaan. Sitten yhtäkkiä onkin aivan rentoutunut, kun vaan on ja ihmettelee. Mikäs tässä, valmiissa maailmassa.

    • Marko Suomi sanoo:

      Kyllä, tuollainen tyhjyystauko tekee hyvää.

      Asahia olen hieman testaillut, kävin yhden kurssin ja joskus tulee koiralenkin yhteydessä tehtyä. Tykkään kyllä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

%d bloggers like this: