Etusivu » hyvinvointi » Ihmiset ovat heikkoja, yhteisöt voivat olla vahvoja

Ihmiset ovat heikkoja, yhteisöt voivat olla vahvoja

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

Esikuvia tarvitaan

Riku Aalto kirjoittaa blogissaan (linkki alalaidassa) liikunta-alasta ja siitä miten se kaipaa lisää vahvoja henkilöbrändejä. Ja siinä on mielestäni perää siinä mielessä että ihmiset kaipaavat esikuvia, joita ihailla ja joiden tekemisiä seuraja ja matkiakin. Innostavista esimerkeistä voi saada paljon ”inspiraatiota” omaan touhuamiseen.

Yksittäiset brändit, yksinäiset saaret

Kolikon toinen puoli on se että yksittäiset ihmiset ovat aina heikkoja lenkkejä. Jossain vaiheessa vahvakin henkilöbrändi katoaa, sairastuu, loukkaantuu, palaa loppuun tai kuolee. Jos asia, oli se mikä tahansa, on vain yhden ihmisen varassa, ollaan todella heikolla pohjalla.

Silti, kuten on tapana näinä päivinä sanoa, yksilöllisyys kasvaa, kaikki kehittävät omaa brändiään koska pelkäävät että muuten jäävät kilpailun kelkasta. Työnhakijoita kehotetaan panostamaan omaan brändiin koulun penkiltä alkaen. Kaikki keskittyvät yhä enemmän itsensä ja oman tarinansa ympärille. On vaikeaa saada ihmisiä mukaan esim. rakentamaan seuratoimintaa, koska seurassa toimiminen ei kehitä omaa henkilöbrändiä optimaalisella tavalla.

Yhteisöjen mahdollisuudet

Seura toimii jonkun idean kehittämisen takia. Sen vahvuus on juuri siinä että yksittäinen ihminen ei joudu kantamaan yksin kaikkea vastuuta mutta ei myöskään saa kaikkea kunniaa. Jos seuran yhteisö on vahva, se kestää ajoittaiset henkilöstömuutokset katastrofien yhteydessä, ja idea johtaa kuitenkin toimintaa eteenpäin.

Riku peräänkuuluttaa lisää persoonaa peliin liikuntahenkilöbrändeiltä, ja samaa kommentoin itsekin. Oikeastaan ajattelen idealistisesti että olisi hyvä keskittyä omana itsenään kaikkine rosoineen kehittämään sitä oman yhteisön ideaa eteenpäin. Sellainen toiminta tuo mielestäni ihmisestä ja/tai brändistä parhaat puolet esiin, ja luo ainakin mielikuvan että ihmisellä/brändillä on jotain muitakin ajatuksia kuin oma napa ja sen väliltön lähiympäristö.

Kun ihminen osallistuu innoissaan muiden ihmisten kanssa muitakin innostavaan toimintaan, syntyy jotain paljon enemmän kuin hymyilevä naama mainoksessa. Miettikää vaikka nyt Crossfitin suosiota. Homma näyttää toimivat hyvin pitkälle erittäin innostuneiden yhteisöjen voiman takia, ei siksi että Gregg Glassman olisi kova henkilöbrändi. Koko Suomen GS -”skene” pyörii yhteisen innostuksen kohteen eli lajin takia, siksi että moni innokas aktivisti tekee sydämellään töitä. Verkkoyhteisöt toimivat hyvin jos niitä vedetään hyvin mutta myös jos niillä on vahva yhteinen intohimon kohde.

Eikö sitten saisi brändätä? Mut ku mä haluun

Uskon siis että on ihan hyvä juttu miettiä mikä on sitä omaa osaamista ja osata kertoakin siitä, ihan siksi että on terveellistä tiedostaa omia taitoja jotta niitä voisi myös kehittää. Uskon kuitenkin myös siihen että oman navan brändäyksen sijaan olisi terveellisempää tehdä jonkun asian tai idean puolesta töitä muiden kanssa. Että olisi joku isompi tavoite siellä takana. Mikä se voisi olla?

Kyllä se oma nimi sieltä tulee esiin jos vain tekee oikeasti jotain merkittävää, sillä ihmiset arvostavat aitoa panosta ja kertovat kyllä eteenpäin. En tarkoita että ihannoin perisuomalaista ylinöyryyttä, jossa kaikki oma positiivinen panos kiistetään viimeiseen asti vaan sitä että ollaan vaan ihan avoimesti omia itsejä ja tehdään asioita hyvällä asenteella.

Lopuksi musiikkia, ihmisten heikkoutta sivutaan myös Misfitsin raikkaassa Demonomania -rallissa 🙂 Sydäntä ja asennetta ja verta kehiin!

”Humans are weak
What else you fucking do
Humans are weak
I want your blood”

 

Rikun teksti täällä:

http://www.liikuttavia-ajatuksia.fi/2012/09/liikunta-ala-kaipaa-kasvoja.html

Pari muuta juttua henkilöbrändeistä, jotka löysin lyhyellä googlettamisella:

http://www.eioototta.fi/luokittelu/henkilobrandi

http://helisirkia.blogspot.fi/2009/05/mika-ihmeen-henkilobrandi.html

Vielä yksi innostuksesta, by Oskari Uotinen:

http://intosome.wordpress.com/2012/09/05/innostuksen-voima/

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

%d bloggers like this: