Etusivu » lukeminen » Tietovirtojen keskellä uiminen ja selviäminen

Tietovirtojen keskellä uiminen ja selviäminen

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

Luin Varpun postauksen blogeista, joita hän seuraa: http://varputavi.wordpress.com/2012/09/04/blogeja-joita-seuraan/

Tietolammikoista tietovirtoihin

Törmäsin postaukseen Facebookissa sattumalta, kun avasin sen tsekatakseni nopeasti mitä siellä ”tapahtuu”. Tuli siitä mieleen että oli aika, jolloin minulla oli kourallinen blogeja muistissa, jotka kävin säännöllisesti katsomassa menemällä suoraan niiden kotisivulle. Ei enää.

Nyt, seuraan erilaisia tietovirtoja satunnaisesti. Osa niistä on itse tekemiäni suodattimia, ja osa automaatiisia eri palveluiden virtoja. Tietoa on suunnattomasti ja sitä tulee jatkuvasti lisää. En enää kuvittele että pystyisin lukemaan kaiken, tai edes suurinta osaa. Seuraan paljon eri lähteitä niitä välillä karsien ja usein lisäten.

Alla pari kuvaa tietovirroista, klikkaamalla saat isommaksi.

Keneltä tieto tulee?

  • läheiset ihmiset kuten perhe, ystävät, sellaiset, joita ei välttämättä ”näe” verkossa vaan ihan oikeasti
  • työkaverit, harrastuskaverit, joihin on myös fyysinen side mutta arvomaailma voi olla hyvin erilainen
  • netin erikoisuus eli samoista asioista kiinnostuneet tuntemattomat tai puolitutut, joiden kanssa ei välttämättä ole muuta yhteistä kuin intohimon kohde (tai vihan kohde)

Eri tyyppistä tietoa

Verkossa oleva tieto, oli se sitten ”virallisilla” kotisivuilla tai jonkun blogissa, on hyvin erityyppistä. Tässä pari esimerkkiä.

  • Propaganda, eli tarkoishakuinen toiminta, joka näkyy esim. jonkun asian piilomainontana tai yhden näkemyksen toitottamisena. Ei kuitenkaan avointa mainontaa
  • Tiedotustoiminta, eli valistus, neutraalin tiedon jakaminen
  • Mainokset, eli jonkun asian myyminen. Eroaa propagandasta siten että mainonnan tavoite on selvä myös lukijalle
  • Mielipiteet, eli ”musta tuntuu” pohjalta tehdyt jutut
  • Huhut, eli ”luin netistä että” -tyyppiset jutut
  • Fiktio, eli kaunokirjallisuus. Henkilöbrändäys on joskus tällaista 🙂

Auktoriteetti

Netissä kaikki tieto on ”litteää”, eli yksittäinen bloggaaja voi saavuttaa teoriassa yhtä ison yleisön kuin joku iso mediatalo. Virallisilla ja epävirallisilla tekijöillä on yhtäläiset mahdollisuudet julkaisemiseen ja vastaanottajalle jää päätös siitä keneen luottaa. Se, että on hienosti tehty brändi, voi tarkoittaa että kyseessä on taitava harrastaja tai paljon brändin rakentamiseen satsannut ammattilainen.

Tämän edessä selvästikin kipuillaan, ja ainakin vaikuttaa siltä että medialukutaitoon pitäisi satsata koulutuksessa kautta linjan. Pitää osata lukea tekijän motiiveja, mahdollisia kytköksyä yrityksiin tai puolueisiin, sarkasmia, ironiaa, huumoria, passiivista aggressiota jne. Esimerkkinä nyt vaikka ”Paavo ei ollut täälläkään” Facebook -ryhmä ja sitä väärin tulkinneet MTV3 ja muut mediatalot.

Aktiivinen suodattaminen

Itse luen kaikkea tätä muutamien suodattimien läpi. Niiden tarkoitus on tuoda minua kiinnostavat asiat puoliautomaattisesti pariin helposti saatavilla olevaan paikkaan.

  • Blogit: luen blogeja googlen syötteenlukijan kautta, jonne olen tilannut kymmeniä eri blogeja joko suositusten perusteella tai kun luen jostain jonkun kiinnostavan jutun. Olen ryhmitellyt niitä esim. miesten tekemiin terveysblogeihin ja sosiaalisen mediaan liittyviin juttuihin, joten voin milloin tahansa vilkaista pari viimeisintä juttua ko. aiheista. Tilausten hallinnointi vie välillä jonkin verran aikaa mutta se palkitsee koska silloin itse arvostama materiaali on kätevästi luettavissa.Blogin lukijaa voi myös hyödyntää uutisten seuraamiseen, eli tilaa vain muutaman eri talon uutiset, jolloin saa monipuolisesti tietoa eikä jää vain yhden näkemyksen varaan.
  • Facebook, Twitter, Google+: seuraan ja olen luonut näillä välineillä yhteyksiä kaikkiin ”Keneltä tieto tulee?” kohdan piireihin. Mielestäni näistä palveluista ei saa juuri mitään irti jos siellä on linkittyneenä vain ”oikeisiin” kavereihin. Heihin voi olla yhteydessä muutenkin.
    Näillä palveluilla saa laajalla kontaktiverkostolla sattumalta tietää mielenkiintoisista jutuista, koska usein kontaktiverkosto valikoituu jollain tavalla yhteisten kiinnostusten ympärille. Esim. minulla on ”listoilla” paljon hyvinvointialan ihmisiä ja toisaalta sosiaalisen median parissa intoilevia, kahvakuulafanaatikoista puhumattakaan. Näin tietovirta on rikas ja kiinnostava, vaikka toki siellä on myös paljon kuraa kuten Iltalehden linkkejä yms. Mutta kaikkea ei tarvitse lukea.
  • Google alerts: tätä en käytä paljoa mutta se on helppo ja ilmainen tapa tilata vaikka viikottain jostain hakusanasta tai -sanoista uusia asioita. Esim. olen törmännyt moneen kahvakuula-aiheiseen kirjoitukseen tätä kautta.

Mitä suosittelen?

Tietotulvassa selviämiseen suosittelen seuraavaa:

  • medialukutaitoon satsaamista ja omien medialukutottumusten tarkastelua
    http://www.mediakasvatus.fi/artikkelit/medialukutaito
  • useiden eri uutislähteiden seuraamista. ÄLÄ KOSKAAN LUE VAIN ILTIKSEN UUTISIA JA TEE SEN PERUSTEELLA TULKINTOJA MAAILMASTA!!!!! 🙂
  • jos käytät sosiaalisia verkostoitumistyökaluja, seuraa myös tuntemattomia ja selvitä ketkä kaikki ovat sinun kiinnostuksen kohteestasi hyvin perillä maailmanlaajuisesti
  • tietovirroissa piipahtamista silloin tällöin jatkuvan vellomisen sijaan
Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

Tykkäämäni artikkelit

%d bloggers like this: