Etusivu » tavoitteet » Pahat tavat ja hyvät tavat sekä myytti itsekurista

Pahat tavat ja hyvät tavat sekä myytti itsekurista

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

Onko sinulla paha tapa, josta haluat eroon? Niin minullakin. Ikävä kyllä se ei onnistu. Sen sijaan tapaa voi muuttaa.

Luin aiheeseen liittyvän mielenkiintoisen kirjan, The Power Of Habit . Siinä kerrotaan miten tavat muodostuvat aivoissamme ja miten jäämme niihin jumiin kuin Pavlovin koirat. Yksinkertaistettuna homma menee näin:

  • kun aloittaa tekemään jotain uutta asiaa, kuten vaikka aamulenkkiä, alussa siihen joutuu keskittymään
  • jos sitä toistaa aikansa samalla kaavalla, alkaa jossain vaiheessa rutinoitua tekemiseen
  • silloin riittää että aloittaa, ja loppu hoituu itsekseen
  • jos olo on lenkin jälkeen rento tai muuten hyvä endorfiinien ansiosta, muodostuu siitä tuon tekemisen palkkio
  • pikku hiljaa myös tekemisen aloittaminen, eli vaikka lenkkareiden laittaminen jalkaan,  toimii laukaisevana tekijänä itse lenkin suorittamiseen, jossa vaiheessa alkaa jo odottaa palkkiota

Eli, tavoilla on joku palkkio, se syy miksi niitä alunperin alettiin tekemään. Sitten on se itse toiminto, eli vaikka lenkki tai bisse tai suklaalevy tai vielä-yksi-tsekkaus-onko-tullut-maileja tai joku muu. Ja sitten on toiminnon laukaiseva tekijä. Ja tämä sama kuvio toistuu, oli kyseessä sitten ”hyvä” tai ”paha” tapa. Kun ollaan siinä pisteessä, että itse toiminto suoritetaan jo lähes unissaan tai se on täysin ”selkärangassa”, ei oikeastaan edes huomata mitä tehdään vaan tehdään vaan koska laukaiseva tekijä tapahtui ja koska meitä odottaa se palkkio.

(Kuva: http://blog.lemuriabooks.com/2012/03/the-power-of-habit-by-charles-duhigg/)

Siksi on hyvin vaikea pelkällä itsekurilla yrittää poistaa kokonaan jotain pinttynyttä tapaa. Kirjan mukaan parempi strategia onkin korvata tuossa kuviossa toiminto jollain muulla esim. terveellisemmällä toiminnolla.

Esim. jos rentoutumiseen ja arjen unohtamiseen on ollut tapana ottaa kalja illalla, sen tilalle voi yrittää hivuttaa vaikka lenkkiä tai pientä treeniä tai muuta vastaavaa, josta saa samankaltaisen palkkion. Tapojen muodostuminen kestää aikansa, ja sama koskee niiden korvaamista. Eli, on oltava varsinkin alussa hyvin tietoinen siitä mitä on tekemässä, ja pitää rutiinista kiinni niin kauan että toiminto automatisoituu.

Avainjuttu on siis ensin sen oman tavan tiedostaminen mahdollisimman pitkälle. Jos vain onnistuu miettimään että miksi tarvitsee sen mitä nyt tarvitseekin, on helpompi keksiä sille korvaava toiminto. Jos vain yrittää vastustaa tahdonvoimalla, se onnistuu ehkä hyvänä päivänä hyvin levänneenä stressittömässä tilassa mutta unohtuu kun tapahtuu jotain ja tuleekin huono päivä. Voi olla hyvä idea laittaa vaikka ylös että missä tilanteessa alkaa tekemään sitä asiaa, jota haluaa muuttaa, ja miettiä että miksi näin.

Sitten kun pääsee syystä kiinni, voi alkaa korvata vanhaa tapaa uudella. Alussa kannattaa olla säännöllinen, ja toisaa uutta rutiiniksi haluamaansa juttua samalla tavalla uudelleen ja uudelleen, jotta tuo mekanismi lähtee toimimaan.

Testaa ja kerro miten menee.

(Kuva: http://unsuitablegirls.wordpress.com/2012/08/01/the-power-of-habit-success-isnt-all-about-luck-a-roadmap-to-changing-your-career-and-personal-path/)

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

%d bloggers like this: