Etusivu » girevoysport eli kahvakuulaurheilu » Oma liikuntapizza tai -pannukakku?

Oma liikuntapizza tai -pannukakku?

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

Minkälainen on oma liikuntapizzasi? Koska kirjoittelen treenistä, laitan tässä jakoon oman salaisen erikoisreseptini hyvään kuntoon:

Liikun nykyisin yllättävän lähellä liikuntapiirakan suosituksia (linkki alla), vaikka en sitä yritäkään varsinaisesti noudattaa. Pääasiassa mun treenin tavoite on kahvakuulaurheilussa kehittyminen pitkällä tähtäimellä. Se pitää sisällään kaikkea pientä kuten kunnon ylläpitämistä ja parantamista, liikkuvuuden parantamista, voimatreeniä, yms sälää. Varsinaisia ulkonäkötavoitteita minulla ei ole, hyvä kunto ja hyvä ryhti yleensä tekevät mielestäni ihmisestä niin hyvän näköisen kuin on tarpeen. Tämä vuosi on mennyt aika pitkälle tällä kaavalla:

  • pari- kolme lajitreeniä (kahvakuulaurheilussa tämä on kahvakuulatreeniä) – näistä yksi on useimmiten ns. raskas ja muut sitten kevyempiä
  • pari juoksulenkkiä
  • päivittäiset mobbaukset

Juoksulenkit teen maastossa, koska satun asumaan upean metsän vieressä. Yritän vältellä pururatoja, koska niillä juokseminen on tylsää. En juokse kovin pitkiä lenkkejä kuin harvoin, yleensä n. puoli tuntia ja n. kolme kilsaa.

Kuulatreenit ovat sitten seuraavasta kisasta riippuvaisia. Lähempänä kisaa enemmän kisanomaista tekemistä ja kauempana sitten jotain muuta pääosin. En seuraa mitään tiukkaa kaaviota, vaan menen enemmän fiilispohjalta, toki tietäen suunnilleen mikä on kunto ja mikä on tavoite.

Mobbaus on sitten sellaista aktiivista palautumista. Kannattaa tsekata Pekka Taipaleen mobbausvideo ja tehdä niitä juttuja usein jos haluaa edistää terveyttään ilmaiseksi. Lasken myös mobbaukseen kaikenlaiset pilates-liikkeet ja joogat yms voimistelut.

Siinä se, todella simppeliä. Tavoite sanelee tekemisen, ja olosuhteet ovat sellaiset että näitä kaikkia on helppo toteuttaa. Yksittäinen treeni ei ole mikään seikkailu tai sankariteko tai spartalainen taistelu, vaan ihan vaan treeni, joka sekä tekee ruumiille että mielellä hyvää ja samalla palvelee tuota isompaa tavoitetta.

Olen aika tyytyväinen nykyiseen treenikakkuuni. Olen suhteellisen hyvässä kunnossa, en huippukunnossa mutta en sellaista tavoittelekaan ympärivuotisesti, riittää että olen kisapaikalla kunnossa. En oikeastaan tajua sellaista ideologiaa että ”koko ajan pitäisi olla valmis huippusuoritukseen”, koska ei se käsittääkseni ole mitenkään edes mahdollista. Toki, päivätyönikään ei edellytä fyysisiä ponnistuksia jatkuvasti joten olen eri asemassa kuin vaikka palomiehet. Vuoden mittaan muutenkin kunto elää aika voimakkaasti, ja pidän laiskottelukausia aina välillä. Olen oikeastaan aika yllättynyt siitä miten näinkin leppoisalla treenitahdilla pysyy kunnossa.

http://www.ukkinstituutti.fi/liikuntapiirakka

Advertisements

1 kommentti

  1. […] listasi viikottaiset tekemisensä liikuntapizzaan. Myös mun tekee mieli leipoa. Gluteenittomasti tietenkin. […]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

%d bloggers like this: