Etusivu » hyvinvointi » Kirjavinkki – How to be excellent at anything

Kirjavinkki – How to be excellent at anything

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

Olen juuri lukemassa tuota linkin takaa löytyvää kirjaa. Olen ehkä puolessavälissä. Kirjan nimi on jenkkityyliin hieman yliampuva mutta lyhyesti siinä kerrotaan seuraavia asioita, sellaisia joita kaikki urheilijat jo urheilusta tietenkin tietävät ? 🙂 . Tässä kuitenkin puhutaan lähinnä työelämästä ja työhyvinvoinnista. Ja sen voi sitten ajatella niinkin ettei ole oikeastaan erikseen mitään työelämää tai työhyvinvointia, vaan on tämä yksi RAJALLINEN elämä ja yksi hyvinvointi. Ja kello tikittää koko ajan!

Tiivistelmä teemoista:

  • elämä on sykettä ja aaltoliikettä: se mikä menee ylös, tulee myös alas. Jatkuva rasituksen ja kunnon lineaarinen kasvu on myytti ja tuhon tie
  • rasitus ei itsessään ole huono juttu, jos sen tasapainottaa levolla ja aktiivisella virkistäytymisellä
  • on olemassa aktiivista ja passiivista lepoa, molempia kannattaa harjoittaa
  • kannattaa kyseenalaistaa ja tarkistaa omaa ajankäyttöään ja miettiä että onko se liikaa niska limassa painamista vai liikaa shampanjaa ja vaahtokarkkeja. MOLEMPIA tarvitaan!

 

Näin listattuna nämä jututhan kuulostavan oikeastaan älyttömän simppeleiltä ja itsestäänselviltä mutta kirja on kirjoitettu sujuvasti ja siinä on myös kivoja graafeja ja kaikkea. Ja onhan niinkin että usein isot ja tärkeät asiat ovat hyvin yksinkertaisia. Elämä ja kuolema, painovoima ja aaltoliike.


http://www.amazon.com/Be-Excellent-Anything-Four-Transforming/dp/1451610262

Mainokset

2 kommenttia

  1. Marko, sullahan saattaisi olla pointti tähän tuon urhelu- ja työelämätaustan takia. Voisitko ajatella, että työntekijällä voisi olla kaksi tukipilaria töissä: esimies ja valmentaja? En tarkoita valmentajalla tässä nyt coaching-henkeä, joka on esimiehen oleellinen työkalu, vaan siitä, että on

    1) esimes, jonka kanssa käydään pääasiassa työhön ja substanssiin liittyvät keskustelut sekä tavoitteet
    2) valmentaja, joka pitää huolta siitä, että kaveri pysyy riittävän hyvässä kunnossa sekä rytmissä koko viikon ajan, jotta hän jaksaa painaa koko viikon kuten huippusuorittaja – kuten urheilija.

    Miltäs kuulostaa?

    • Marko Suomi sanoo:

      Kuulostaa hyvältä mun mielestä. Koutsi voisi käydä läpi yhdessä työntekijän kanssa että mikä on juuri hänelle tässä tilanteessa sopiva tapa edetä tavoitteisiin ja myös haastaa tarkastelemaan omaa tekemisen tapaa kriittisesti.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

Tykkäämäni artikkelit

%d bloggers like this: