Etusivu » sosiaalinen media » Teknologiakauhua

Teknologiakauhua

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

Kanttilan blogissa hauska juttu median kauhistelusta teknologiaan liittyen:

”On totta että eri valmistajien puhelimet lähettelevät myös sijaintitietoja, mutta jos nyt otetaan ihan realistisesti tämäkin asia, unohdetaan se oma napa vaikka niin ihana onkin. Mitkä mahdollisuudet on sille että joku seuraisu JUURI SINUA ja liikkeitäsi? Kuinka kiinnostava JUURI SINÄ olet yhtään kenellekään? Luuletko että siipallasi tai anopillasi on resursseja ja yhteyksiä tämän tasoiseen seuraamiseesi? Jos on, niin onnea!

Tämä sama pätee kaikkiin Facebookin, Googlen ja muiden tietojen keräämisiin. Ei niitä kiinnosta mitä yksilö tekee vaan se mitä massat tekevät. Ja missä tekevät. Googlea kiinnostaa yhdistää sijaintiin mahdollisimman monta langatonta verkkoa, koska kun laite haistaa tiettyjen verkkojen lähllä olon, niiden voimakkuudet ja saa GPS signaalin, tietää se entistä tarkemmin missä olet. Ihan kiva ominaisuus kun ihmettelet kaupungissa omaa asettumista kartalle.”

Media taas sensaation perässä: älypuhelimet Beelzebubin juoni? | Kanttila.

Mainokset

2 kommenttia

  1. Jouni sanoo:

    Olen aika samoilla linjoilla asian suhteen. Ehkä toinen kysymys on, että jos sen paikkatiedon perusteella alkaa saamaan vaikka kohdistettua mainontaa, jossain tilanteissa se voi olla hyvä ja jossain tilanteessa taas huono juttu.

  2. Karri Anttila sanoo:

    Olen jo aiemmin miettinyt tuota aihetta, mutta jotenkin tuona päivänä meni yli. Tuntuu että mediassa haetaan uusista ilmiöistä väkisin negatiivista kulmaan. usein lopputuloksen negatiivisuuden taso on suoraan verrannollista toimittajan tietämättömyyden tasoon. 😛

    Kohdistettu mainonta on varmasti tulossa tulevaisuudessa, mutta toinen juttu on se miten tämä toteutetaan. Popupit tms. ovat vanhaa ajattelua, käyttäjän häiritseminen ei enää ole se juttu. Mieleen tulee esimerkiksi mainosrahoitteiset sovellukset, jollaisia on jo nyt. Erona vain se, että mainoksen näyttämiseen liittyvänä tekijänä tuodaan vielä paikkatieto. Esimerkiksi Hesen mainokseen voisi olla lisättynä mahdollisuus löytää se lähin Hese tms. Mahdollisuuksia on todella paljon. Esimerkiksi Google Mapsin palveluvalikoimaan voisi lisätä ”sponsoroituja hakutuloksia” kun haen kahvilaa, ravintolaa tai gadgetti-kauppaa.

    Tässä on myös muilla paikkatietoon perustuvilla sovelluksilla suuret mahdollisuudet. Foursquare on sovellus ja palvelu jota ei välttämättä ihan heti kiinnosta paikallsiet markkinat, lähinnä koska haluavat pitää mainonnan omissa käsissään eivätkä myydä erikoistuneen kumppanin kautta.

    Uskon että lokaatioon perustuvassa mainonnassa ns. sponsoroitu sisältö tulee olemaan se iso juttu, alkuun tosin noita kohdennettuja mainoksia sovelluksen sisällä. uskon myös että tulee palveluita ja sovelluksia joiden rahoitusmalli tulee olemaan se, että käyttäjä saa monipuolisen sovelluksen ilmaiseksi ja sisältö on yritysten maksamaa. Esimerkiksi perussisältö voi olla olemassa, mutta yritys pääsee itse muokkaamaan tietoja, lisäämään kampanjoita, yms. siihen omaan sisältöönsä. Tästä on nähtävillä jo merkkejä ja ainakin parilla kotimaisella on tulossa tämän tyyppistä sisältöä. Palaan asiaan blogissa kun asiasta on julkista tietoa. 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

Tykkäämäni artikkelit

%d bloggers like this: