Etusivu » kahvakuula » Kahvakuulalla kuntoon! Ok, mutta miten käytännössä?

Kahvakuulalla kuntoon! Ok, mutta miten käytännössä?

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

More Photos

Tänä vuonna joka ikisessä lehdessä, paitsi ei kuulemma vielä Suomen Hustlerissa, on ollut artikkeli tai ainakin maininta kahvakuulista. Kuulemma jossain oli järjestetty johtotason henkilöille oksennuskilpailu, johon liittyi juoksemista ja kuulien raahaamista niin että taju lähtee, siitä oli oikein Tietoviikossa juttua.

Ja, hyvä että tieto välineestä leviää. Mutta miten tuollaisella kuulalla sitten käytännössä kohotetaan sitä kuntoa? Tässä yksi simppeli tapa kehittyä ja seurata kehitystä, sopii sellaiselle joka haluaa kasvattaa kuntoaan ja seurata kehitystään ja asettaa tavoitteita. Ei ole mun oma idea mutta mun mielestä hyvä koska pidän simppeleistä jutuista. Tällaista treenitapaa promoaa mm. WKC, jolla on aiheeseen liittyvä hyvä kuntotestikin. Linkki siihen tuolla lopussa.

Opetellaan perusliikkee yhdellä kuulalla: heilautus, rinnalleveto, vauhtipunnerrus, työntö ja tempaus. Alkuun pääsee kahvakuula.fi -sivuston aloittelijan oppaalla.

Ja, aloitetaan yhdellä kuulalla, jollain sopivalla painolla.

Testataan miten menevät seuraavat sarjat:

3 minuutin sarja rinnallevetoja 12 toistoa minuutissa tahdilla (toisin sanoen 3min rinnalleveto 12 rpm)

3min vauhtipunnerrus tai työntö 12 rpm

3min tempaus 12 rpm

Nämä voi tehdä yhdessä treenissä tai erikseen muun treenin ohella. Joka tapauksessa tärkeää on käytetty aika sekä tahti millä toistoja tehdään. Tällaisia kutsutaan kahvakuulaslangisa aikasarjoiksi, koska ei lasketa toistoja vaan tehdään tietty aika jollain tietyllä tahdilla, sitä kautta voi sitten halutessaan laskea lopuksi toistotkin.

Näiden perusteella voi tehdä seuraavaa:

Jos sarja oli helppo, tee seuraavalla kerralla 4 minuutin sarja. Jos oli vaikea, laske tahtia vaikka 10 toistoon minuutissa (10 rpm). Tärkeää on hyvä tekniikka ja rentoutuminen toistojen välillä, vaikka kuula onkin koko ajan räkissä tai ylhäällä.

Tarkoitus on siis etsiä ja löytää oma kuntotaso katsomalla kuinka paljon pystyy tekemään töitä tietyllä tahdilla tietyllä painolla. Kun pystyy tekemään pidemmän sarjan samalla tahdilla, kunto on kasvanut. Kun pystyy tekemään kovemmalla tahdilla, kunto on kasvanut. Kun pystyy ajan mittaan kasvattamaan sekä sarjan pituutta että tahtia, kunto on kasvanut. Kun pystyy tekemään saman sarjan isommalla kuulalla, kunto on kasvanut. Helppo siis seurata kehitystä.

Miksi kehitystä pitäisi seurata? Jos haluaa kehittää kuntoaan eteenpäin. Jos haluaa että kehossa tapahtuisi fyysisiä muutoksia, on tarpeen olla paremmassa kunnossa kuin nyt on tai ainakin ylläpitää nykyistä tasoa, sekä tietty liikkua säännöllisesti.

Yksi vaihtoehto on pitää testipäiviä kerran kuussa, jolloin tekee vaikka aina tietyn pituisen sarjan noissa liikkeissä ja seuraa miten kyky tehdä töitä muuttuu ajan mittaan. Elämä on liian lyhyt itsensä huijaamiseen! Testipäivä kerto suoraan mikä on tilanne, ja ilman suoraa tilannetietoa on vaikea tehdä muutoksia.

Testaa itseäsi!

Täällä se linkki WKC:n kuntotestiin:

http://www.kahvakuula.fi/forum/viewtopic.php?f=7&t=2933


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

%d bloggers like this: