Etusivu » artikkelit » Kahvakuula – simppeli tapa huijata itsensä taitavaksi liikkujaksi

Kahvakuula – simppeli tapa huijata itsensä taitavaksi liikkujaksi

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

Otsikon aiheesta on tullut jauhettua mutta tässä siitä lisää. ”Nosta joka päivä, nosta oikein” – on painonnostoliiton slogan.

Nostaminen on kaikille ihmisille yhteistä toimintaa, ja kun sen opetteluun satsaa, siitä saa hyötyjä arkeen, juhlaan ja treeniin. Nostamisessa opitaan hallitsemaan omaa kehoa ja sen ulkopuolista esinettä, kuulostelemaan omaa painopistettä ja hallitsemaan tasapainoa. Kahvakuulan nostamisessa on pakko ottaa huomioon kehon keskilinja koska usein nostetaan vain toisella kädellä ja kehon pitää tasapainoittaa itseään siinä samalla toiselta puolelta. Iso juttu kehonhallinnan ja sitä kautta terveyden kannalta.

Tom Furman ja Reverse Magazine:

http://reversemagazine.blogspot.com/2010/05/kettlebells-simple-way-to-fitness.html

”Very few people have what it takes in terms of discipline and endurance to partake in GS. Many however can benefit from the primary exercises of kettlebell lifting.

There are several advantages to training with kettlebells.
—  You learn good lifting mechanics for every day tasks.
—  Weaknesses and inflexibilities are rapidly targeted and corrected.
—  Lifting in this style prioritizes the often neglected posterior chain muscles.
—  Flexibility and cardiovascular endurance are a byproduct without direct focus.
—  It enforces strength as a technique or skill.

There are many ways to use a kettlebell. Bad form means injury. Efficiency for the sport of GS has shown us some very interesting guidelines regarding alignment, gripping, and posture. Specific drills teach you the safest and most effective way to train and lift.”

Kukka Laakso:

http://kukkalaakso.com/2010/06/09/suttura-ja-sakenoiva-voima/

2 vai 20 liikettä? Taitoa vai temppuja?

Kahvakuula on mielestäni juuri oivallinen väline tähän kaikkeen. Itse opetan taitoa ja tekniikoita, jotka takaavat jatkuvuuden. En repiviä maksimiykkösiä, vaan kehonhallintaa parhaimmillaan. Opetan nostamisen taitoa, joka tähtää siihen että osataan tuottaa voimaa jaloista, hallitaan perusliikkeet siten että sarjat voivat olla mahdollisimman pitkiä. Edustan ihan omaa koulukuntaani Suomessa tämän asian kanssa, tiettävästi. :) Leireilläni ei opita 20 liikettä, vaan mieluummin vain 2 tai kolme. Saattaa kuulostaa tylsältä, mutta näiden muutaman liikkeen opettelussa me opettelemme käyttämään kehoa, tuottamaan voimaa jaloista ja ennen kaikkea liikkumaan.

Opetan sitä, mihin itse uskon ja mitä kautta olen itse oppinut liikkumaan ja sitä kautta tullut ns. vahvaksi. Se, miksi flippaan 100 kg traktorinrengasta uudestaan ja uudestaan kun ei johdu yksin voimasta, vaan se johtuu taidosta ja siitä että osaan käyttää kehoani oikealla tavalla. Tai jos työnnän 36 kg kuulan suoralle kädelle ylös, teen sen siksi että osaan mennä nopeasti painon alle ja kolmiojennuksella (triple extension) työntää sen ylös jalkavoimia käyttäen. Kyse on taidosta, jonka olen opetellut aikuisiällä. That’s it. :)

Kukka ei ole onneksi täysin yksin koulukunnassaan mutta yllättävän vähän kuntoilun yhteydessä puhutaan liikkumisen ja nostamisen taidosta, vaan usein keskitytään vain ominaisuuksiin sekä ulkonäköön. Mielestäni taas on ihan turha miettiä ominaisuuksia hirveästi jos ei osaa liikuttaa itseään ja ulkopuolista painoa, ainakin jos haluaa toimia pitkällä juoksulla. Eikä koskaan ole liian myöhäistä opetella näitä taitoja. Näyttää kuitenkin siltä että iso osa aikuisista on hukannut lapsena oppimansa taidot.

Mainokset

5 kommenttia

  1. kukkal sanoo:

    No, en toki yksin koulukunnassani, ehkä mietin enemmän organisaatio- kuin ihmistasolla. 🙂

    • Marko Suomi sanoo:

      Joo, mun mielestä toi on käsittämätöntä että noista jutuista ei kahvakuulan suhteen puhuta enempää, hyvä että sä teet sitä ja vielä kauhealla asenteella 🙂

  2. kukkal sanoo:

    ”Nostaminen on kaikille ihmisille yhteistä toimintaa, ja kun sen opetteluun satsaa, siitä saa hyötyjä arkeen, juhlaan ja treeniin.”

    Meillä on yhteinen missio! 😀

  3. kukkal sanoo:

    Joo, asenne ratkaisee. 🙂 Pitäisi varmaan vähän hiljentää mutta en voi, koska asia on niin tärkeä!

    On tosi helppo treenata itsensä (ja muut) oksennuksen partaalle – esim. pomppimalla 🙂 – mutta taidon opettelu on asia erikseen.

    • marko sanoo:

      Ei mitään hiljentelyä.

      Tuossakin voi mennä monella tavalla eteenpäin. Esim. jos haluaa ”kovan treenin” kannattaa mun mielestä tehdä niin että ottaa alkuun lämpöjen jälkeen tekniikkaa, sitten mitä ikinä lajitreeniä ja loppuun joku ns. finisher, jollain helpolla liikkeellä tai jollain jonka jo osaa hyvin. Silloin saa sekä tekniikkaa että rasitusta, win win sitsueissön!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

Tykkäämäni artikkelit

%d bloggers like this: