Etusivu » artikkelit » Isojen lasten harjoittelu

Isojen lasten harjoittelu

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

More Photos

Luen Kyösti Lampisen kirjaa valmennuksesta, ja siinä on osio lasten valmennuksesta. Painotetaan monipuolista tekemistä hyvässä hengessä, liikeratojen opettelua monipuolisten harjoitteiden kautta ja sitä miten liikkumisen laatu on tärkeää.

Sitten, joskus tulee oltua ohjaamassa aikuisia, joilla ei ole perusliikeratoja. Tällä tarkoitan vaikka sitä että ihmisellä ei ole käsitystä kehon osien asennosta, jos pyytää liikuttamaan lantiota niin liikkuukin joku muu paikka tms. Tämä koskee sekä sellaisia, jotka eivät ole koskaan liikkuneet ja sellaisia todella aktiivisia liikkujia jotka ovat ulkoisesti todella atleettisen näköisiä. Ei voi siis lähteä siitä että lapsena olisi jo opittu perusliikeratoja. En minäkään niitä silloin oppinut, sillä en ollut missään urheilutoiminnassa mukana, ja olen tajunnut monia perusasioita vasta viime vuosina, ja nyt oikeastaan vasta opettelen liikkumista.

Siispä, uskon että kun ohjaa aikuisia, siis ei-urheilijoita tai muita kehonsa hallitsevia, olisi hyvä ottaa sama näkökulma kuin lapsiin. Opetellaan liikkumaan hyvässä hengessä. Kehonhallintaa voi ja kannattaakin mun mielestä kehittää läpi elämän, sellaisilla tavoilla mistä pitää. Voisi jopa sanoa että liikkumisen pääpointti on mun mielestä oman kehon käytön kehittäminen ja opettelu. Siitä riittää haastetta koko elämäksi. Tärkeää on että ei ruoski itseään siitä mitä kaikkea ei osaa vaikka on jo x -vuotias, vaan että lähtee omasta tasosta eteenpäin ja alkaa tekemään ja nauttii prosessista.Olen tavannut paljon keski-ikäisiä ja reilusti vanhempia, jotka ovat päässeet vauhtiin vasta ns. varttuneemmalla iällä, ja aina se tuottaa kuitenkin iloa ja hyvää oloa.

Uskon myös että mitä parempi tuntuma omaan kehoon on, sitä enemmän se vaikuttaa yleiseen hyvinvointiin ja terveyteen ja ulkonäköasioihin sekä siihen että oppii säätelemään sitä milloin rasittaa itseään paljon ja milloin vähän. Tätä ei voi ostaa ulkoa tai saada mistään tuotteesta suoraan mutta moni ihminen ja väline voi auttaa matkalla paljonkin.

Yksi ihan helppo ja ilmainen juttu mitä voi kokeilla on tässä:

http://www.youtube.com/watch?v=r3uGSVZq4KE

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

%d bloggers like this: