Etusivu » girevoysport eli kahvakuulaurheilu » Mikä on tärkeää ja kestävää?

Mikä on tärkeää ja kestävää?

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

More Photos

Mietin että mitkä asiat ovat mulle treenissä ja tekemisessä yleensä tärkeitä, ja mistä uskon että on mulle vielä pitkän ajan päästä hyötyä ja iloa.

Tällaisia tuli mieleen: kehonhallinta, keskittyminen, tekniikka, fyysisyys, tietoisuus, laatu, kestävä kehitys, kilpailu, liikkeestä nauttiminen, huumori, kehittyminen, aktiivisuus, tavoitteet, pitkän tähtäimen toiminta, innostus, yksinkertaisuus, liikkuvuus, kahvakuulan nostaminen, tarkoitus

Tiivistettynä: kehonhallinan kehittäminen luo pohjan tekniikan tietoiselle kehittämiselle joka luo pohjan fyysisyydelle sekä liikkeestä nauttimiselle  ja jopa kilpailemiselle pitkällä tähtäimellö. Lausehirviö.

Lyhyemmin: kehonhallinta -> tekniikka -> fyysisyys -> terveys ->  kestävä kehitys

Mulle on aina ollut tärkeää (tai no ainakin nyt on) että tekeminen on mielekästä ja että siinä on joku punainen lanka tai idea takana. En ole koskaan oikein innostunut rääkistä rääkin takia vaan rääkin pitää palvella jotain isompaa kokonaisuutta. On liian helppoa vain treenata itsensä jumiin ja väsyneeksi hampaat irvessä, ei juuri haastetta. Boot camp ei ole mun juttu. Sama juttu pikakuurien kanssa. Tai ”tehokkuuden”. Tai ”monipuolisuuden”. Tai ”uusimman uuden”.

Haluan että voin liikkua ja tehdä asioita aktiivisesti läpi koko elämän. Haluan olla parinkymmenen vuoden päästä yhtä liikkuva kuin jake heke ja haluan että aivoni toimivat kirkkaasti 🙂

Näistä tärkeistä muutama kohokohta:

Kehonhallinta ja liikkuvuus
tarkoitan tällä tietoisuutta siitä, missä asennossa mikäkin kehonosa on, ja liikkuvuuden kehittämistä niissä asennoissa, missä arjessa tai lajissa tulee vietettyä aikaa. Liikkuvuustreenin voi aloittaa nollasta ja kehittää vaikka kuinka pitkälle, ja siihen riittää esimerkkejä ja ohjeita vaikka kuinka paljon. Mitä parempi liikkuvuus ja hahmotus oman kehon asennoista, sitä parempi tasapaino ja terveys sekä mahdollisuus treeniin ja laadukkaaseen elämään (siis fyysisessä mielessä), uskon. Keskeisenä kohtana lantion seutu, sillä lantion käyttö tulee vastaan kaikissa tärkeimmissä elintoiminnoissa ja kaikessa urheilussa. Kas kummaa, kahvakuulan nostamisen perusteet ovat hyvää treeniä lantion seudulle 🙂

Kestävä kehitys, pitkän tähtäimen toiminta ja tekniikka
Se mitä teen nyt, vaikuttaa siihen mitä pystyn tekemään 10 vuoden päästä. Jos teen huonolla tekniikalla täysillä paljon töitä kuuntelematta lainkaan kehoa, voi olla että myöhemmin ei enää tarvitse tehdä juurikaan mitään. Olen 33 -vuotias nyt eli testohuippu ja sitä kautta näyttämisen tarve on ollut jo laskussa kohta kymmenen vuotta, ja myöskin oma kuolevaisuus tulee esiin esim. siinä että palautuminen hidastuu. Siispä, on tärkeää tehdä sellaisia asioita jotka kehittävät rikkomatta. Vammoissa ei ole mun mielestä mitään hienoa, ne vain estävät treenaamasta ja pahimmillaan vaikeuttavat arkielämää. Tämän takia mun kannattaa panostaa tekniikkaan nostamisessa runttaamisen sijaan, vaikka vielä välillä tuo pääsee unohtumaan.

Tekniikka, tavoitteet, fyysisyys, kilpailu
GS on teknistä, fyysistä, se tarjoaa loputtomasti haasteita tavoitteille ja siinä pääsee kilpailemaan itsensä ja muiden kanssa. Kisoissa pääsee myös testaamaan rajojaan ihan tosissaan. Uskon myös että lajia voi harrastaa pitkään ja hartaasti ja kunnioitettavaan ikään asti. Ainakin jos huomioi treenissä kaksi edellistä kohtaa. Laji, kuten kahvakuula itsekään ei tee tietenkään  mitään, vaan ratkaisevaa on miten tekee ja paljonko panostaa. Mulle laji antaa lisämotivaatiota kehittää kehonhallintaa ja tekniikkaa jatkuvasti, josta on sitten hyötyä terveyden ja yleisen hyvinvoinnin kannalta.

Olen onnekas siinä suhteessa että pääsen tekemään ja edistämään näitä tärkeitä asioita omassa elämässäni sekä myös treeneissä, joita vedän muille. Joka keskiviikko on Ryhdin treenit, jonka idea on loppujen lopuksi tarjota kahvakuulatreeniä, joka kehittää kehonhallintaa (ja sitä kautta hyvää Ryhtiä!) ja -hahmotusta perusliikkeiden kautta ja siinä sivussa tulee kokonaisvaltainen kuntojumppa. Kahvakuula on tuohon hyvä ja luonteva väline koska se on simppeli, kestävä, pieni ja suhteellisen halpa sekä perusliikkeet auttavat ihan oikeastikin siihen lantion alueen hallintaan. Olen myös innoissani tänään alkaneesta kisaryhmästä, jossa pääsee keskittymään itse lajiin 100%.

Uskon että näillä simppeleillä periaatteilla saa aikaan hyviä asioita nyt, ja myös vaikka 20 vuoden päästä. Ja uskon että samoilla periaatteilla on mennyt hyvin sata vuotta sittenkin. Eivätkä nämä tietty mun omia ideoita ole, vaan muiden ja omien kokemusten kautta hyväksi toteamiani asioita. Hyvät asiat kestävät. Saa nähdä mitä mieltä olen näistä 20 vuoden päästä.

Advertisements

2 kommenttia

  1. jake heke sanoo:

    Hyvää pohdintaa! Mullakin ajatus toimia vielä GS harrastajana 20 vuodenpäästä 70 kymppisenä!
    Uskon että yhdistelmä GS:ää ja kehon huoltoa voisivat viedä minut sinne!

  2. […] Luonnollista treeniä urbaanissa viidakossa (kiitos linkistä Markolle) […]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

%d bloggers like this: