Etusivu » artikkelit » Hyvä tai jopa onnellinen treenielämä?

Hyvä tai jopa onnellinen treenielämä?

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

Pohjaksi pari mielenkiintoista (mun mielestä ainakin) tekstiä ja videopätkää, joissa pohditaan ihmiseläimen elämän mielekkyyttä eri näkökulmista:

http://ajattelunammattilainen.fi/2010/04/26/3-onnellista-elamaa/

http://www.ted.com/index.php/talks/martin_seligman_on_the_state_of_psychology.html

http://www.valt.helsinki.fi/blogs/martela/post-154.htm

Täydennetään vielä Tyler Durdenin lainauksella:

”We’re consumers. We are by-products of a lifestyle obsession. Murder, crime, poverty, these things don’t concern me. What concerns me are celebrity magazines, television with 500 channels, some guy’s name on my underwear. Rogaine, Viagra, Olestra.”

Ensimmäisen artikkelin tekstistä vielä pieni pätkä:

”Olennaista tässä lienee tiedostaa ihmisenä olon loistava paradoksi: ihminen kun on yhtäältä pikkiriikkisen pieni rääpäle, ja toisaalta suuren suuri ja ainutlaatuinen ihme. Ketään meistä ei voi nostaa jalustalle toisten yläpuolelle: kun katsotaan Alfa Centaurista, olemme kaikki tavattoman pieniä tomumajoja. Siksi yhteenkuuluvuus jonkin itseämme isomman kanssa on niin tärkeää.

Ja kuitenkin jokainen on oma ainutlaatuinen yksilönsä – suorastaan oma yksilöllinen maailmankaikkeutensa – omine intohimoineen, toiveineen, lahjoineen ja päämäärineen. Jokainen ihminen synnyttää uuden ja ainutlaatuisen näkökulman maailmaan.

Jossakin kohtaa sitä yksilöllisyyttä, joka tekee juuri sinusta juuri sinut asuu se merkitys, joka tekee elämästäsi itseäsi suuremman. Elämäsi saa merkityksen, kun löydät oman kutsumuksesi ja oman paikkasi maailmassa. Viime kädessä elämäsi saa merkityksen, kun annat sille merkityksen.”

Mikä on harjoittelusi merkitys omassa elämässäsi? Onko sillä merkitystä? Onko se välttämätön paha, jota tehdään että saataisiin liikuntapiirakka täyteen, tai tietty kilomäärä pudotettua, jotta oltaisiin kilttejä kansalaisia? Onko se tapa hankkia statusta omassa laumassa, jossa arvostetaan atleettista ulkonäköä, voimaa tai nopeutta, tai rankkaa treeniä? Onko se tapa kuulua ryhmään, kuten joukkueeseen? Onko se jonkun menetelmän edustamista kuten Crossfitin tai Tacfitin tai Method Putkiston? Onko se osoitus pirtsakasta fitness bisneksen maalaamasta maailmasta, jossa aina hymyillään ja treenataan kivoissa vaatteissa hikoilematta? Onko se liikettä sen takia että terve eläin ei vain makaa paikallaan, ja siksi että liike on yhtä kuin elämä? Vai onko se Johann Martinin kaltaisten ihmisten ylläpitämää fyysisen kulttuurin perinnettä, jossa erilaisten temppujen kautta juhlitaan fysiikkaa? Urheilua? Poseeraamista? Rentoutumista? Aggression purku? Itsensä toteuttamista liikkeen kautta? Jotain muuta, mitä?

Mulle se on itsen toteuttamista liikkeen kautta, kuulumista ryhmiin (kahvakuulalla harjoittelijat, GS-kisaajat, Ryhti, Suomen kahvakuula ry, liikunnan harrastajat yleensä), fyysisen kulttuurin perinteen vaalimista (samat nostot kuin sata vuotta sitten, klassikot pääosassa harjoittelussa), urheilua, leikkiä, omien rajojen kokeilemista ja paljon muutakin. Liike on kiinteä ja merkittävä osa elämää, muodossa tai toisessa.

Sen takia ehkä muovinen maailma, joka välittyy eri uutuusvälineiden mainosten kautta, tuntuu itselle niin vieraalta. Mainokset edustavat jotain pinnallista raapaisua koko aiheeseen, ja ehkä enimmillään juuri ja juuri tuota Tylerin mainitsemaan ”elämäntapa-pakkomiellettä”: ”Tee näin, osta nämä tuottet ja pukeudu näin, ja näytä muille kuuluvasi elämäntapaluokitteluun x tai y.” Mutta, jos zoomaa ulos, ja katsoo vaikka edes 10 vuoden aikajännettä tai isompaa ihmismäärää, millä on enää merkitystä? Tuotemerkit ja ”uutuusmetodit” syntyvät ja kuolevat mutta liike säilyy 🙂 Se mikä toimi 100 vuotta sitten, toimii nyt.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

%d bloggers like this: