Etusivu » girevoysport eli kahvakuulaurheilu » Perus GS-treenin kulku

Perus GS-treenin kulku

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

Ajattelen GS-treeniä kuten kamppailulajitreeniä, eli harjoitus jossa opetellaan sekä tekniikkaa että haastetaan fysiikkaa, ja sovellan sitä näin omassa tekemisessäni:

Lämmittelyt, joskus hyppelyä ja siihen päälle nivelten pyörittelyä, 5-15min. Pääasia on varmistaa että liikeradat toimivat ilman painoa, esim. käden saa suoraksi pään päälle.

Tekniikkaharjoittelua, yleensä sessiossa on yksi tai kaksi asiaa mihin pystyn kiinnittämään kerrallaan huomiota, esim. tempauksessa alaslasku tai työnnössä yläasento tai joku muu vastaava. Tätä voi harjoitella tekemällä joitakin toistoja, joissa tosissaan keskittyy aiheeseen ja kuulostelee kroppaa. Tässäkin tulee toki lämpöä lisää. Joskus (liian usein) kun ei ole paljoa aikaa treenille, jätän tekniikkaharjoittelun väliin.

Sitten päätekeminen, joka voi olla esim. pidempi aikasarja. Yleensä suositellaan 2 kuulan liikkeissä vähintään 5min ja yhden käden vähintään 6min, jollain tasaisella tahdilla. Kuulan paino voimien mukaan, välillä kevyempää, välillä raskaampaa. Tässäkin voi kiinnittää huomiota päivän tekniikkateemaan, tai yrittää ainakin.

Apuliikkeitä sitten mahdollisuuksien mukaan, eli onko kiire johonkin, jaksaako vielä tehdä jne.

Loppuravistelut ja jäähdyttelyt.

Tuossa. Ihan sama kaava kuin mitä olen muutenkin lajitreenejä tehnyt. Idea on vanha ja monessa paikassa käytetty, ja perustuu siihen että ihminen oppii tekniikkaa parhaiten virkeimmillään, eikä pysty oppimaan useita asioita yhtä aikaa. Siksi, ensin keskittyminen johonkin asiaan kevyesti, sitten samaan asiaan keskittyminen väsyneenä, jolloin sen voi teoriassa ainakin siirtää myös kisalavalle.

Mainokset

3 kommenttia

  1. Ari sanoo:

    Niin se on, lämmittely on varmasti tärkeää. Itse olen tehnyt, kahden viikon treenikokemuksella, lämmittelynä kaikkien nivelten pyörittelyn ja sitten esim. tempausliikkeitä ilman painoja, minkä olen kokenut tosi mukavaksi tavaksi lämmitellä.

    Tekniikkaakin yritän miettiä, vaikka en siitä juurikaan tiedä. Mutta eikös se ole niin, että jos vaikka tempaus alkaa tuntua hyvältä ja kevyeltä ja siltä, että se sopii omille liikeradoille, niin sitten on tekniikkakin aika liki ok?

    Toi loppuverryttely meinaa kyllä olla mulla vähän niin ja näin, pitäisi vain itseään pakottaa, …kele!

  2. jake heke sanoo:

    Saman kaltaista rataa teen minäkin. Joskus teen tekniikkaa sarjojen välissä ilman kuulia. Muistutan mieltä/kehoa ,miten homman pitäisi mennä. Samoin teen mobbauksia sarjojen välillä,palauttaakseni mobiliteetin takaisin ,kovemman sarjan jälkeen! Jälki ravisteluista ,js-band venyttelyistä EN juurikaan luista! Aamulla mukavampi lähteä liikkeelle!
    Sama kuin jos illalla jättää hampaat pesemättä,niin aamulla paskan maku suussa!

  3. Marko Suomi sanoo:

    Ari, varmasti keho ”tietää” mikä on toimiva tekniikka, silloin kun kulkee hyvin pidempi sarja, ei satu mihinkään ja paino on hallussa. Itsellä lämmittely omissa treeneissä turhan vaatimaton, treenien vedossa tulee tehtyä tunnollisesti 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

Tykkäämäni artikkelit

%d bloggers like this: