Etusivu » kahvakuula » Kahvakuulaharjoittelu ja selän hyvinvointi

Kahvakuulaharjoittelu ja selän hyvinvointi

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

More Photos

Pääkaupunkiseudun Selkäyhdistyksiltä hyvää tekstiä harjoittelusta ja selän hyvinvoinnista:

”Tutkimukset osoittavat, että ne henkilöt, joilla on selkäoireita, voivat huomattavasti paremmin ryhdyttyään liikkumaan. Lihasten voimaharjoittelu ja venyttely yhdessä auttavat korjaamaan lihastasapainoa. Hankkimalla kestävä keskivartalo (vatsalihakset, selkälihakset, lantionpohjalihakset) saadaan selän kaaret pysymään luonnollisina eli kehon ryhti pysymään parhaana mahdollisena. Kun ryhti saadaan säilymään kaikissa asennoissa, kuormitus kohdistuu selkään mahdollisimman tasapuolisesti ja selän herkimmät osat kuten välilevyt eivät joudu liialliselle rasitukselle.

Kahvakuulaliikkeet lähtevät aina lantiosta. Kuulan rakenne ja tekniikat pakottavat käyttämään tehokkaasti isojen lihasryhmien lisäksi myös tärkeitä pieniä tukilihaksia. Kahvakuula on erinomainen väline keskivartalon lihaksiston kehittämiseen. Kahvakuulan avulla pystytään kehittämään lihasvoimaa ja kestävyyttä sekä nivelten liikkuvuutta, kehon hallintaa ja tasapainoa erilaisissa liikkeissä. Kun opitaan kahvakuulan kanssa perusliikkeet, ne on helppo siirtää arkielämässä käytettäviin nostotilanteisiin, joissa tapahtuu usein traumoja selän alueelle.

Kahvakuulaharjoittelu sopii hyvin kotiharjoitteluun, koska monien työikäisten aika on töiden lisäksi perheen kanssa olemista – omiin kuntoa ylläpitäviin, selkäoireita ehkäiseviin harjoituksiin ei tunnu riittävän aikaa. Kahvakuulaharjoituksen ei tarvitse olla pitkäkestoisia ollakseen tehokkaita, usein 10 -20 minuuttia riittää esim. 3-5 kertaa viikossa. Siinä ajassa ehtii saamaan monipuolista, koko kehon lihaksistoa kuormittavaa harjoitusta.”

http://www.lansivayla.fi/Uutiset/Paikalliset-kumppanit/Paakaupunkiseudun-Selkayhdistykset/Kahvakuulalla-keskivartalo-kondikseen

Jos ei puhuta Girevoy Sport -urheilulajista niin tuossa tekstinpätkässä tiivistyvät mielestäni hyvin kahvakuulaharjoittelun hyödyt toimistorotille ja muille vähän fyysistä liikkumista harjoittaville. Kyse ei ole isoista lihaksista, paidan läpi näkyvästä sikspäkistä tai aviorikoksia aiheuttavasta defiksestä vaan kehon hyvinvoinnista yksinkertaisen toiminnan kautta.


14 kommenttia

  1. varpu kirjoitti:

    Totta, mun jännitysniskani ilmoittaa olemassaolostaan vasta kun on treenitaukoa liian pitkään. Ja ristiselkä, joka ennen vaivasi, on ihan kunnossa. Näin vähällä treenillä😮

  2. Marko Suomi kirjoitti:

    Ei se määrä vaan laatu🙂 Terveysliikunta ja suorituskyvyn parantamisen takia isojen treenimäärien tekeminen eivät välttämättä kohtaa lainkaan?

  3. Susanna kirjoitti:

    Musta on kiva että kahvakuulasta puhutaan nyt aika paljon. Itse ostin ekan kuulani juuri ennenkuin ne tuli joka anttilaan, ja ystävieni mielestä olen kaheli🙂. Mutta siitä he ovat vähän kateellisia että 4x viikossa viiden minuutin pikkutreenillä ei ole ollut enää mitään niska-hartia-selkäongelmia. Tosin nykyään treenaan jo enemmän mutta tästä lähdettiin. En vaihtais pois.

  4. Marko Suomi kirjoitti:

    Kyllä Susanna, mitä enemmän puhutaan niin sitä todennäköisempää on että joku uskaltaa myös kokeilla🙂 Hyvä että kivut ovat lähteneet.

  5. Susanna kirjoitti:

    Mun selkä ei varsinaisesti ollut vielä pahassa jamassa, mutta kun ompelijan työssä tulee oltua epäergonomisissa asennoissa jatkuvasti niin tiedostin että en ehkä nelikymppisenä voi kääntää päätä jos en nyt tee mitään🙂

    Sitä paitsi kahvakuula on sisustuselementti, kuinka monesta muusta kotijumppahärvelistä voi sanoa samaa!? Mulla on punainen kuula, sopii olkkariin kuin nakutettu. Pitäs vaan ostaa painavampi kuula, mitä en ole nähnyt punaisena, täytyy ehkä pistää sisustus uusiks…😀

  6. Marko Suomi kirjoitti:

    Parempi ehkäistä ennalta jos pystyy, hyvä! Olen samaa mieltä tuosta sisustuselementistä.

  7. Tuomo kirjoitti:

    Tuo on kyllä tosi mielenkiintoinen taho lähestymään aihetta. Kuulema liiton sisällä käyty kovaakin kädenvääntöä siitä onko kahvakuulailu huono vai hyvä juttu. Yleinen kanta oli vielä ainakin syksyllä kielteinen ja vain Turussa ja Hesassa kuulasta oli jo tullut hyväksyttävää. Tosi hieno homma että positiiviset äänet pääsevät kuuluville.

  8. Marko Suomi kirjoitti:

    Selkäliitosta oli eräs henkilä yhdessä mun ja Antin koulutuksessa viime vuonna, ja oli erittäin positiivisella mielellä välineeseen ja treeniin. Oli Helsingistä. Luulen että monilla on ennakkoluuloja, ja kielteiset äänet perustuvat enemmän niihin kuin kokemukseen treenistä. Voi myös vaikuttaa se minkälaista treeniä ajattelee kuulalla tehtävän, kyllä sillä selän saa rikki jos haluaa mutta järkikäytöllä tekee hyvää.

  9. Sami kirjoitti:

    Markolle olenkin kertonut, mutta näin isommalla forumilla vielä. Sairastan selkärankareumaa ja pitkään jouduin käyttämään säännöllisesti särkylääkkeitä. Nyt toukokuussa tutustuin tosissaan kuulailuun ja heinäkuun jälkeen ei ole tarvinut särkylääkkeitä syödä.

  10. Kimmo Nurmi kirjoitti:

    Kahvakuulatreeni on erinomaista liikuntaa ja kehittää samalla kehon hallintaa. Sen voi kuitenkin unohtaa jos on selkävaivoja, joihin liittyy hermokipuja🙂 Nämä kivut menevät useimmiten pahempaan suuntaan lihasharjoittelulla.

  11. Vinnienna kirjoitti:

    perhepäivähoitajana kun joutuu noita pikkuisia kantelemaan ja nostelemaan hyvinkin epäergonomisissa asennoissa, jumituksia selässä ja hartioissa löytyy aina. Työpäivät on pitkiä 11-12 tuntia, jonka jälkeen työmaa (koti) on vielä siivottava, ruuat laitettava yms kotitöitä. Niin aikaa salille tai lenkille ei useinkaan jää, ja jos jää, niin mieluummin lähtee ulkoilmaan lenkille, kun siinä ei kulu kallista aikaa liikuntapaikalle siirtymiseen.

    Mutta tuo kuulis on kyllä todellinen löytö. Sen kanssa ehtii hosua kummasti setin lasten kanssa pihalla ollessa, lasten nukkuessa päiväunia tai vaikka illalla kaiken muun puuhan valmistuttua. Ei tarvitse lähteä erikseen mihinkään ja aina löytyy tovi hosua liikesarja tai pari.

    Ei enää niska, hartia ja selkäkipuja.. ja kas kummaa.. kadoksissa ollut vyötärökin löytyi.

    Eli mitä parhain väline ihan kotikuntoilijallekin. Ja miksei tuollainen sopisi jonnekin toimiston nurkkaankin töröttämään.. nättihän se on, ja eihän kaikkien liikkeiden tarvitse olla hikisiä.

  12. Marko Suomi kirjoitti:

    Samanlaisia kokemuksia mulla, pienessä ajassa saa paljon hyödyllistä aikaan.

    Eräs kaverini on hammaslääkäri, joka treenaa omassa työhuoneessaan potilaiden välillä🙂

  13. Ansku kirjoitti:

    Mä kyllä allekirjoitan tuon tekstin kanssa. Vaikka pahoja ongelmia ei olekaan ollut selässä niin ne vähätkin on hävinneet tyystin kuulailun myötä ja nyt takana vasta 3kk 2x/vko ohjattu tunnin treeni.

    Ja sen oon huomannut kanssa, että samanlaista lihasjumistusta en ola ainakaan vielä saanut kuulalla aikaiseksi kuin joskus tuli peruspunttisalitreenillä.

    Tuo idea viedä kuula töihin pitää kyllä laittaa korvan taaksa kunhan äitislomalta töihin palailen…

  14. Sari-Anna kirjoitti:

    Tämä oli tosi tarpeellinen tieto! Mulla tuo alaselkä kinnaa välillä niin olen ajatellut että pitäisi nimenomaan välttää just selkää liikaa rasittavia liikkeitä, mutta nytpäs tiedän paremmin😀 Ja seuraavaksi alan kahvakuulailut sieltä pienemmästä päästä, enkä hyppää suoraan 10-12 kiloon niin sekin voisi ehkä auttaa asiaan…😉

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

%d bloggers like this: