Etusivu » kahvakuula » Korvaako kahvakuulatreeni salitreenin?

Korvaako kahvakuulatreeni salitreenin?

Tämä on kysymys, johon joskus törmää, ja jossain yhteyksissä väitetään että kahvakuulalla voi tosiaan korvata saliharjoittelun. MUTTA, ensin pitäisi tietää minkälaisesta salitreenistä puhutaan ja minkälaisesta kuulatreenistä puhutaan. Salilla voi tehdä miljoonia erilaisia asioita, kuten voi kuulatreenissäkin. Salilla voi jopa treenata kuulalla :)

No joo, tuosta voi saivarrella ikuisuuksien ajan. Tässä yksi esimerkki, en tiedä miten relevantti se on mutta tässä tulee:

Salitreenin osa, jollaista itse olen joskus vuonna pekdek ja reisojennus tehnyt:

liike 1 – 3 x 8-12 toistoa

liike 2 – 3 x 8-12 toistoa

liike 3 3 x 8-12 toistoa

–> liikkeet voisiva olla vaikka penkki, ylätalja ja kyykky, siis ihan esimerkkinä

Käytännössä tuossa siis tapahtuu sellaista että otetaan jokainen sarja siten että mennään aika tiukalle, ja sitten palautellaan jonkin aikaa. Sitten toistetaan ja kolmen sarjan jälkeen vaihdetaan liikettä. Lihakset pumppautuvat verellä mutta mitään hirveän suurta rasitusta keuhkoille ei tule.

Sitten esimerkki yhteisistä kahvakuulatreeneistä Hyvinkäällä, osasta harjoitusta:

heilautus 1min

1min tauko

rinnalleveto 1min

1min tauko

rinnalleveto ja punnerrus 1min

1min tauko

rinnalleveto ja työntö 2min

Ei tehdä noita minuutin sarjoja mitenkään loppuun vaan siten että koko ajan tehdään hyvällä rytmillä töitä. Tämä muistuttaa enemmän intervallijuoksuharjoittelua tai nyrkkeilysparrausta, sillä jokainen tehtävä liike ”ottaa” keuhkoihin lihasten lisäksi. Toinen tärkeä asia on että yksittäisiä lihaksia ei pumpata erikseen vaan kuulaa liikutetaan koko kehon voimaa hyödyntäen.

Nämä kaksi treeniä ovat siis ihan eri maailmasta ja palvelevat eri tarkoitusta. Ensimmäisellä kasvatetaan lihaksia ja toisella kehitetään lihaskestävyyttä, koordinaatiota ja kuntoa. Kysymys ”voiko kuulatreenillä korvata salitreenin”, on mielestäni turha. Kysy itseltäsi mieluummin mitä haluat salitreeniltäsi tai kuulatreeniltäsi?. Tai mitä yleensä haluat harjoittelulta?

Jotta asiasta saisi vielä monimutkaisemman, voi sitä lähestyä myös lisäpainopilateksen näkökulmasta. Kahvakuulilla ja käsipainoilla voi tehdä myös erikoisia kehonhallintaliikkeitä, kuten tuulimyllyjä, jotka eivät taas vertaudu mitenkään perinteiseen salitreeniin tai perinteiseen kuulatreeniin. Niissä otetaan yleensä keskivartalolle haastava asento, ja pidetään mukana tai liikutellaan lisäpainoa samalla, joskus myös liikutaan haastavissa asennoissa painon kanssa, kuten turkkilaisessa ylösnousussa. Hyviä liikkeitä toki, ja hyödyllisiä koska keskivartalon harjoittaminen tekee kaikille hyvää. Tällainen harjoitus, jollain painolla tai ilman, kehittää kehonhallintaa ja koordinaatiota, ei kestävyyttä tai kuntoa.

Lisää vaihtoehtoja tulee kun tekee salilla vaikka kiertoharjoittelua, jossa syke nousee, jne. Vaihtoehtoja on satoja.

Ehkä kaikken tärkein kysymys on, ”mitä siltä harjoittelulta oikeastaan haluaa” ja toimia sitten sen mukaan?

 

 

 

About these ads

3 kommenttia

  1. jake heke kirjoitti:

    Kiteytit hyvin kuntosalin TYYPILLISEMMÄN HARJOITUS TAVAN.
    Päämääränä kiinteyttää tai kasvattaa lihaksia.
    Toiminnallisuus ,mobiliteetti,stabiliteetti,coordinaatio,
    ketteryys,liikkuvuus,kunto,suorituskyky jne. eivät sisälly perus kuntosali ohjelmaan!
    Mitäköhän Matti ja Maija meikäläiset tarvitsevat arjessa eniten? Näitä ominaisuuksia vai lihaksia?

  2. Tero Kainulainen kirjoitti:

    Vaikka laitoit Marko nuo kuntosaliliikkeet esimerkinomaisesti, niin kyllähän niihin takertuu. Jos aikoisit tosiaan kasvaa lihaksia, niin esim. noissa maksimissaan 3 sarjaa per lihasryhmä -> penkki.. rinta – ylätalja.. yläselkä – kyykky… reidet ja pakarat… niin ei noilla sarjamäärillä lihaksia kasvateta.. eikä ylipäätään kaveri, joka pyrkii lihasten kasvattamiseen tee kolmea eri lihasryhmien pääliikettä samassa treenissä.

    Nuo voisivat olla basic kuntoilijan punttitreenistä, jonka tarkoitus on ylläpitää lihaskuntoa. Tavoitteena ei ole sen kummemmin aerobinen harjoittelu tai arjen eri tilanteissa käytettävien lihasten harjoittaminen. Niitä tyypillisesti tällainen harjoittelija tekisi toisessa harjoituksessa, vaikka kahvakuulatreeneissä.

    Eri asia sitten on, pystyykö kuntosaliharjoittelulla kehittämään lihaksia, joita myös arjen tilanteissa tarvitaan. Totta kai pystyy, kunhan harjoittelussa käytetään mahdollisimman paljon vapaita painoja ja sitä kautta vapaampia liikeratoja ja kunhan harjoittelussa huomioidaan kehon eri lihasryhmät mitään unohtamatta. Kuinka moni näin harjoittelee, on toinen juttu.

    Kokonaisuudessaan kuntoaan ylläpitävälle kahvakuulat, punttitreeni ja aerobinen harjoittelu yhdessä muodostavat mainion kombinaation.

  3. Marko Suomi kirjoitti:

    Joo, Tero, totta. Nuo oletetut esimerkit ovat aina huonoja, senkin takia tuo vertaileminen on ihan turhaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

Seuraa

Get every new post delivered to your Inbox.

Liity 3 978 muun seuraajan joukkoon

%d bloggers like this: