Etusivu » artikkelit » Hyvän kunnon määritelmä?

Hyvän kunnon määritelmä?

RSS FB:ssä ”tapahtuu”

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Flickr-kuvat

GPP Training Housen sivuilta löytyy hyvää matskua:

Kysymyksiä ja vastauksia

Mitä tarkoittaa hyvä kunto?

Meidän määritelmämme mukaan hyvä kunto tarkoittaa selvitymistä mistä tahansa eteen tulevasta esteestä.

Toi jälkimmäinen laittaa miettimään mitä nuo  esteet voisivat olla.

  • Jaksaisinko kantaa lastani pitkän matkaa jos autoni hajoaisi syrjätiellä ja jos kännykästä olisi akku loppu?
  • Jos joudun juoksemaan junalle, koska olen myöhässä tärkeästä tapaamisesta, joudunko palautumaan urakasta useita päiviä?Pystynkö tarvittaessa juoksemaan tosi kovaa, jos vaikka joku ajaa takaa tai oma lapsi on jäämässä auton alle 50 metrin päässä?
  • Jos tarjoan muuttoapua kaverille, pystynkö kantamaan hänen kanssaan esim. akvaarion viereiseen rappuun loukkaamatta itseäni? (tositilanne…)
  • Pystynkö kiipeämään palotikkaita jos tulee hätä?
  • Jaksanko kantaa ihmistä paareilla pitkän matkaa rikkomatta itseäni?
  • Mitä jos olen treenannut itseäni todella tiukalla sykkeellä, enkä sen takia pysty suoriutumaan jostain edellämainituista, koska olen ylikunnossa tai todella uupunut?

Pistää miettimään että mitä iloa on sixpäkistä tai isoista hauiksista tai hyvästä maastavetotuloksesta tai tempausennätyksestä jos kroppa ei taivu tai kykene suoriutumaan arkiaskareista? Tietysti, on paljonkin tilanteita joissa minkäänlainen oma fysiikka ei auta tippaakaan, kuten vaikka jos joku läheinen sairastuu vakavasti. Silloinkin hyvä peruskunto ja sen ylläpito tosin pitää mielen virkeänä ja nesteet kiertämässä, vaikka ahdistus olisi kovakin, ainakin oman kokemuksen mukaan. Mutta minkälainen treeni valmentaa monipuolisesti eri juttuihin? Minkälaiset liikevalikoimat, minkälaiset määrät, minkälainen intensiteetti?

Mainokset

4 kommenttia

  1. wnder sanoo:

    Noi esimerkit on just ne syyt mitkä motivoi mua treenaamaan. Ärsyttäis todella olla esimerkiksi tosi vahva, mutta piiputtaa jonkin tietyn tilanteen tullessa eteen, olis se sitten vaikka oman lapsen kantaminen pari kilsaa syystä tai toisesta, tai juokseminen yli ja ali erilaisten esteiden.

    Ei ole silloin paljon hyötyä siitä yhdestä treenatusta ominaisuudesta… Mutta olen muuten huomannut, että silloin riittää sitäkin paremmin selityksiä oman kunnon loppumiseen…!

    Olen myös huomannut treenaavani entistä enemmän nimenomaan hyvää yleiskuntoa silmälläpitäen, liittyen ylläolevaan. Numerot ovat jääneet taka-alalle.

  2. Hannu sanoo:

    Mielestäni on tärkeää tiedostaa että minkä vuoksi treenaa, mitkä ovat harjoittelun vaikutukset arkielämään. Itse aikanani kävin paljon salilla ja treenasin bodaustyylisesti. Aivan järjetöntä arkielämän kannalta! Olen lähihoitaja. Työssäni en todellakaan voi kieltäytyä nostamasta mummoa tai pappaa makuulta istumaan koska omat reiteni ovat kipeät edellisen päivän kyykkytreeneistä… 🙂 Nkyään harjoittelen omalla kehonpainolla(pääsääntöisesti) ja kykenen suoriutumaan työstani paremmin kuin hyvin. Se on tärkeää.

  3. marks sanoo:

    Samaa mieltä tuosta tiedostamisjutusta. Tosin täytyy myöntää että olen vasta viime vuosina alkanut miettimään asiaa, joskus 10 vuotta sitten oli ihan muut asiat tärkeitä. Kai se on joko kasvamista tai testostreronitasojen laskua 🙂

    Toi sinun työsi on varmaan sekä henkisesti että fyysisesti tosi vaativaa, ei ole oikein varaa olla ylikunnossa tai jumissa muttei toisaalta voi olla huonokuntoinenkaan jos meinaa jaksaa?

  4. Hannu sanoo:

    Olet oikeassa, työ on raskasta kaikin puolin JOS on huonossa kunnossa kaikin puolin. Siinähän se ongelma onkin. Liika treeni vie mut jumiin mutta pakkohan sitä on harjoitella. Kolmivuorotyö tuo omat ongelmat treenien suunnittelun suhteen. Omalla kehonpainolla tehtävät liikkeet pitää erityisesti mun selän kunnossa. Hindukyykky/punnerrus, leuat, käänteispunnerrus, burbee(sadistinen liike!!!) ja erilaiset keskivartaloa vahvistavat liikkeet kuuluvat valikoimiini. Pääsääntöisesti olen harjoittelu.net sivustolta ohjeet ja neuvot poiminut. Harjoitteluni tarkoituksena on nauttia liikunnasta ja ylläpitää työkykyä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

%d bloggers like this: