Etusivu » rauta » Varoittava esimerkki

Varoittava esimerkki

Alustusta: Olen 34 -vuotias kahden pienen lapsen isä, teen toimistotöitä päätoimisesti ja harrastan kahvakuulan  nostamista ja jopa kilpailenkin siinä. Roikun liikaa tietokoneella kaiken kaikkiaan ja syön liikaa suklaata ja juon liikaa kahvia, en ole mikään himourheilija. En noudata liikuntapiirakkaa enkä treenaa kovinkaan paljoa viikossa, harvoin kovia treenejä. Vedän treenejä muille seuran (Hakalanmäen Ryhti ry) nimissä ilmaiseksi ja välillä toisille tilauksesta maksullisesti. Elän ”eimullaooaikaa” -tilanteessa eli ns. ruuhkavuosissa, keskellä kulttuuria joka arvostaa kiirettä ja päätöntä puuhastelua sekä hysteeristä kuluttamista sisällön ja pitkäjänteisyyden sijasta.

Alla olevassa kuvassa olen nostamassa puolen tunnin sarjaa 28kg kuulalla, kuvan otti SamiM pari viikkoa sitten Helgingin kisoissa.

Pointtia kohti: Kuitenkin, kaikesta tästä huolimatta, sain hyvät lukemat tänään kuntotestissa, jossa piti polkea kuntopyörää niin kauan että ei enää jaksa, rasituksen vähitellen noustessa. Tässä tuloksia: hapenotto parempi kuin keskiverto 18 -vuotiaalla (15,4 METs -yksikköä, mitä ikinä ovatkaan), max syke oli 209, rasvaprosentti 11,7 ja lihasmassaa 39,8kg. Paino 83,2kg.

Paljon kaikenlaisia lukuja, joita on mielenkiintoista nähdä sillä en ole koskaan ollut moisessa testissä aikaisemmin. Luvut vahvistavat oman tunteen siitä että olen ihan kohtuullisessa kunnossa. Olen kävelevä esimerkki siitä että kahvakuulan nostaminen voi olla hyvin tehokas treenimuoto. Ok, en ole Brad Pittin näköinen, lihasmassaa ei ole kovin paljoa kuten kuvasta näkyy  enkä pysty vetämään satoja kiloja maasta mutta olen hyvin toimintakykyinen omiin tarpeisiini nähden ja se riittää :)

Pointtini on se, että yksinkertaiset asiat ihan oikeasti toimivat niin että joku insinöörikin saa niistä numeroja irti. Lukemat ovat hyvät verrattuna omaan ikäluokkaani, ja ainoat treenimuotoni ovat jo pitkään olleet kahvakuulan nostaminen  ja kävely. En tarvitse salikorttia, uusia jumppia, uusia välineitä, uusia treenivaatteita, vaan ainoastaan pitkäjänteistä tekemistä ja aina välillä kunnon testaamista kisoissa tai muuten vaan.

Pointti on myös se että kuka tahansa pystyy treenaamaan itsensä hyvään kuntoon, siihen ei tarvitse paljoa aikaa eikä tilaa eikä hyviä geenejä, vain tekemistä.

 

hapenotto parempi kuin keskiverto 18 -vuotiaalla, max syke oli 209, rasvaprosentti 11,7 ja lihasmassaa 39,8kg. Paino 83,2kg. Kahvakuulan nostaminen siis kannattaa.
About these ads

2 kommenttia

  1. Arto kirjoitti:

    Mitäpä tähän lisäämään…. itselläni pitkälti samat piirteet, mutta tuloksissa kauempana ja ikää kohta 39…;) no mut siis asiaan….
    Siis kivaa luettavaa kirjoitit. Tuon fiiliksen kun saa jaettua ihmisille, jotka tulevat tunneille, niin on kovaa valuuttaa. Ei tietty kaikkia saa innostumaan kuulailusta, mut tulisivat edes kokeilemaan mitä se on ja kokeilis vielä muutaman kerran lisää, et voisko tää olla se ”mun juttu”. Pitää vaan ymmärtää, et tää ei oo mikään kaikkimullehetinyt ja kilot karisee viikossa pois. Mut ei myöskään mitään armotonta kuuria tarvii pitää. Kunhan itsellä löytyy halu treenata ja muistaa välillä kokeilla niitä raskaampiakin kuulia ;)

  2. Pete kirjoitti:

    Täh, ei ole lihasmassaa, onhan tuossa kuvassa aika hanska;)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Arkistot

Seuraa

Get every new post delivered to your Inbox.

Liity 3 977 muun seuraajan joukkoon

%d bloggers like this: